23948sdkhjf

Minister slap billigt fra samråd om betalingsring

Der var lagt i kakkelovnen til transportminister Henrik Dam Kristensen med 9 samrådsspørgsmål; men ministeren slap billigt fra det.
Man nåede kun tre spørgsmål, så skulle man stoppe samrådet for at overlade lokalet til Finansudvalget.

Transportminister Henrik Dam Kristensen nåede dog at erkende, at varerne bliver dyrere, men kunne ikke sige hvor meget.

Med hensyn til betalingsringens placering oplyste ministeren, at dette først kan lægges fast efter nærmere analyser og den dialog, som nu bliver sat i gang.

I den forbindelse lagde ministeren vægt på at opretholde en dialog med alle parter – også erhvervslivets organisationer. Regeringen ønsker ikke at gøre det umuligt at drive erhvervsvirksomhed.

Ministeren ville også drøfte muligheden for en havnetunnel og finansieringen af denne.

DTL: Skævt forslag

DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm, der overværede samrådet, mener, at forslaget er helt skævt.

- Varer, gods og affald kan ikke tage S-toget, metroen, bussen eller cyklen. De skal med lastbil ind i betalingsringen. Derfor er ingen tvivl om, at merudgifterne lander hos byens erhvervsliv og borgere.

- Hvis trængslen lettes på grund af færre personbiler, kan det have en positiv effekt for godstransporten, men vi frygter til gengæld, at trængslen lige uden for betalingsringen bliver værre. Det viser erfaringerne fra London. Desuden ser det ud til, at trængslen inden for betalingsringen om få år vil vende tilbage til niveauet fra tidligere.

- Endelige er de administrative omkostninger enorme ved at holde betalingsringen i gang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078