I maj ankom CMPs nye STS-kran med skib fra producenten Liebherr i Irland. STS står for Ship-To-Shore og er en sporbunden kran, der netop er taget i brug til containeraktiviteterne på Norra Hamnen i Malmø.
Kranen er omkring 40 meter høj, har større rækkevidde og arbejder hurtigere end de gamle containerkraner. Det tog over seks uger at montere kranen, som kom i mange små dele. Dertil kom et par ugers prøvekørsel og træning af medarbejderne.
- Den nye kran ventes at øge produktiviteten i vores containerhåndtering med 20-25 procent. Den er også bedre tilpasset de moderne feederskibe, der transporterer containere til vores havne, fortæller Bengt-Olof Jansson, som er teknisk ansvarlig i CMP.
Moderne teknikTeknikken er topmoderne med masser af elektronik, der skal sikre en hurtig og smidig drift. Det skal sammenholdes med CMPs gamle containerkraner i Malmø, der er fra 1970erne.
- Forskellen er kolossal, pointerer Bengt-Olof Jansson.
- Det svarer til at sammenligne en moderne bil med en model, der er 20-30 år gammel.
- Den nye kran har moderne styrings- og reguleringsteknik og masser af sensorer, der mærker og slår alarm, hvis der opstår fejl. Det vil betyde færre driftstop og enklere fejlsøgning, hvis der alligevel skulle opstå fejl.
Teknikken i kranen betyder også, at den kan "lære" de stuvningsmønstre, der bruges ved losning af et bestemt skib. Kranen ved for eksempel, hvor på terminalen den seneste container er blevet anbragt, hvilket gør arbejdet hurtigere og enklere.
Den nye STS-kran blev taget i brug efter indvielsen af Norra Hamnen i september.