23948sdkhjf

Ejerskifte giver nyt liv

Med Banedanmarks overtagelse af kombi-terminalerne i Høje Taastrup, Taulov og Padborg får vognmændene gennemført en af sine mærkesager.
DTL har meget længe kæmpet for at få overført ejerskabet af kombi-terminalerne fra DSB til Banedanmark. DSB er et persontrafikselskab, og efter DTLs mening har det historiske ejerskab bremset for en fornuftig udvikling af godstransporten på skinner i Danmark.

- Nu kan der skabes lige adgang for alle operatører til at benytte terminalerne på et konkurrencepræget marked, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

- Hvis vognmændene skal finde det rentabelt at bruge jernbanen i transportkæden, er det vigtigt med øget konkurrence.

167 millioner

Transportminister Hans Chr. Schmidt søger finansudvalget om godkendelse til at lade Banedanmark overtage de tre kombiterminaler for et samlet beløb på 167,3 millioner kroner. Overtagelsen skal ske med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2011.

Kombiterminalerne forblev hos DSB, da infrastrukturen i sin tid blev udskilt og overflyttet til Banedanmark, selv om DSB kun transporter passagerer og ikke gods.

Siden har forhandlingerne trukket ud på trods af rapporten "Mere gods på banen", som udkom i oktober 2010 og lagde op til et ændret ejerskab for terminalerne.

Banedanmark betaler leje

Banedanmarks bevilling reduceres med 7,5 mio. kr. i år og derefter årligt med 8,5 mio. kroner, hvilket svarer til nettolejeindtægten fra kombiterminalerne.

Værdien modregnes i DSB’s ordinære udbytte for regnskabsåret 2011.

En uafhængig mægler har vurderet kombiterminalerne ud fra forudsætningen, at driften af kombiterminalerne fortsætter. Værdien af Taulov sættes til 88,8 mio. kr., mens Høje Tåstrup står til 68,8 mio. og Padborg til 9,7 mio. kr,

Schenker udvider kombiterminalerne

DB Schenker Rail Scandinavia driver i dag terminalerne i Høje Taastrup og Taulov frem til 2020. Selskabet meddelte i marts, at terminalernes kapacitet mangedobles.

Det tysk-europæiske banegodsselskab droppede i januar 2009 planen om Køge som sit knudepunkt. En markedsanalyse bestilt af trafikministeriet bekræftede i efteråret 2010, at der ikke var basis for en kombiterminal ved den kommende banelinie fra København via Køge til Ringsted.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078