23948sdkhjf

Vil reetablere Tønderbanen

Styregruppen STTS har mandag den 31. oktober haft møde med Banedanmark om mulighederne for en genåbning af Tønder-Tinglev banen.
Samtidig ønsker man også en politisk afklaring af fremtidsperspektiverne for godstransport og jernbanevirksomhed ved Tønder Station efter at man har ændret sporarealet of fjernet tilslutningen til Tønder-Tinglev-Banen.

- Ved mødet var der fælles enighed om to hoved-arbejdsområder. Den ene er problematikken omkring Tønder station og industrispor nord samt sporarealet ved stationerne Bredebro og Skærbæk. Den anden er en reetablering af Tønder-Tinglev-Banen, forklarer Søren Rødgaard Henriksen, der er projektleder for STTS.

- Vi er enige om at holdes et nyt møde i Tønder i løbet af november. Her vil flere af de rejste problemstillinger omkring Tønder Station vil blive drøftet.

Nødvendigt med politisk vilje

- En reetablering af drift på Tønder-Tinglev-Banen afhænger af en politisk vilje og beslutsomhed med hensyn til at skabe udvikling i ydreområder som Sydvestjylland. For at skabe vækst og udvikling, må politikerne både lokalt og på Christiansborg sætter handling bag de mange løfter, der er fremsat om at fremme udviklingen i netop Tønder og Sydvestjylland.

- Konkret i denne sag betyder det, at man fra politisk hold støtter op om, at der sker en genåbning af Tønder-Tinglev-banen, at man udskyder en lukning af jernbanestrækningen mellem Tønder og Tinglev indtil de nye initiativer er belyst og vurderet.

STTS ønsker vækst i Sønderjylland

STTS står for Styregruppen vedrørende jernbaneforbindelsen Tønder - Tinglev - Sønderborg og blev dannet i juni 2011. Det er en kombineret arbejdsgruppe og et styringsorgan bestående af repræsentanter for virksomheder inden for jernbanedrift, erhvervsudvikling og virksomheder med en grøn transportprofil. Endvidere er der til STTS knyttet en række personer med teknisk og fagspecifik viden omkring jernbanedrift og produktudvikling.

- Vi er ved at udarbejde et nyt, konkret og detaljeret forslag til, hvordan Sønderjylland og grænseregionen fra Sønderborg til Tønder kan bindes sammen og der dermed kan skabes grundlag for et nyt og innovativt vækstområde, siger Søren Rødgaard Henriksen.

- Det er nødvendigt for at fastholde virksomheder og arbejdsplader i området og tiltrække nye virksomheder.

STTS vil i nærmeste fremtid kontakte transportminister Henrik Dam Kristensen om et møde for at redegøre for de udviklingspotentialer, der er i forbindelse med jernbanedrift via Tønder-Tinglev Banen og Tønder Station.

Ud over en fortsættelse af den positive dialog med Banedanmark vil STTS politisk arbejde for en udvikling af det vækstpotentiale, som jernbanen har for Tønder og Sydvestjylland.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078