Deutsche Bahn har i sin seneste trafikprognose nedjusteret antallet af godstog, der dagligt vil benytte den projekterede forbindelse mellem Danmark og Tyskland, fra 150 tog pr. dag til kun 76.
- Hidtil har et af hovedargumenterne for etableringen af Femern Bælt-forbindelsen været det høje antal godstog, siger talsmand for NABU, Malte Siegert. Han frygter, at de lavere trafikprognoser vil blive brugt som argument for at spare på vejnet og støjbeskyttelsestiltag på begge sider af broen.
- Først brugte beslutningstagerne de oppustede trafikprognoser som hovedargument for etableringen af Femer Bælt-forbindelsen. Nu vil de forsøge at bruge de kraftigt nedjusterede prognoser til at gennemtrumfe billigere og dårligere trafikale løsninger på begge sider af broen.
Den tyske rigsrevision har tidligere fastslået, at den tyske del af Femern Bælt-forbindelsen kommer til at koste 12,7 milliarder kroner i stedet for de tidligere oplyste 6,7 milliarder kroner. Fordoblingen i anlægsomkostningerne sammenholdt med den aktuelle trafikprognose fra Deutsche Bahn bør ifølge NABU være det endelige dødsstød til projektet.
- I den dansk-tyske statstraktats paragraf 22 findes en fortrydelsesklausul. Den klausul håber vi nu, at den tyske regering benytter sig af med henvisning til finanskrisen og den kraftigt nedjusterede trafikprognose fra Deutsche Bahn. siger Malte Siegert.