23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Historisk sejlads til Kina via Arktis

I starten af september vil shippingindustrien opleve en historisk begivenhed, når et fragtskib for første gang anvender den såkaldte Nordøstpassage.
Fragtskibet vil sejle via Arktis og russiske farvande til Kina.

Den historiske sejlrute er en tredjedel kortere end traditionelle sejlruter og vil spare tid, brændstof og CO2. Desuden vil den åbne op for nye forretningsmuligheder for både mine- og shippingindustrien. Bag det nye forretningseventyr er et stærkt nordisk-russisk partnerskab.

Der er tale om en af verdens eneste moderne fragtskibe med is-forstærkning, MV Nordic Barents, som vil laste 41.000 ton jernmalm i den norske havneby Kirkenes før kursen sættes mod Kina.

De to pionerer er danske Nordic Bulk Carriers og norske Tschudi Shipping Company. De samarbejdet tæt med de russiske myndigheder om den historiske sejlrute.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.167