23948sdkhjf

I chok over stigende fragtrater

Fragtraterne falder ikke længere. Den seneste undersøgelse af container fragtraterne viser den første år-til-år stigning siden starten på den økonomiske krise. Afskiberne er chokerede.
For første gang siden midten af 2008 har de internationale containerfragtrater oplevet en år-til-år stigning ifølge den seneste Drewry-rapport.

Drewrys “Global Freight Rate Index", som bygger på beregninger og indsamlede data fra mere end 200 containerruter verden over, lå i november 2009 hele 3 procent over niveauet fra januar 2009, selv om priserne oplevede et sandt kollaps i den første halvdel af året.

Efter sommerferien vendte nedgangen. I september 2009 lå raterne 18 procent over juli, og november lå yderligere 6 procent over september.

Mellem september og november steg "all-in" indekset fra 2.040 til 2.160 dollars for en 40 fods container. Hermed har priserne kunnet opretholde den stigende tendens i seks måneder.

På trods af stigningerne ligger de gennemsnitlige fragtrater fortsat 20 procent under niveauet i 2007.

Stigninger på 40 pct

- På ruter fra Asien til Europa har der været stigninger i spot raterne på op til 40 procent, fortæller Philip Damas, der er direktør i Drewry.

- Desuden har vi hørt, at afskiberne bliver bedt om at acceptere meget højere fragtrater i de årlige kontraktforhandlingerer, der skal afsluttes her i begyndelsen af 2010.

- Januar og februar er en kritisk periode for mange afskiberne, fordi mange af de årlige kontrakter fornys netop i disse måneder. Nogle afskibere er ligefrem bekymrede for, at de bliver bedt om at acceptere højere fragtrater, uden at vide, om de afkrævede rater er på niveau med eller højere end markedets benchmark-niveauer.

Drewry mener, at potentialet for yderligere stigninger i spotpriserne er forholdsvis begrænsede, når man ser bort fra trafikken på Stillehavet.

- Vores konsulenter forventer en stigning i raterne på trafikken over Stillehavet fra midten af januar, fordi rederiernes fortsatte nedskæringer i kapaciteten vil kunne stimulere ratestigninger i denne trafik, men ellers kommer der ikke yderligere skub i spotpriserne de kommende måneder.

Dyrere kontrakter

I modsætning til spotpriserne forventer Drewry, at de kontrakter, som skal forhandles de kommende måneder, vil ligge betydeligt over de niveauer, som sidste års kontrakter blev indgået til.

Med spotpriser, der ligger konsekvent højere end for bare et år siden på de fleste trafikker, kan de kommende kontrakt forhandlinger ikke undgå en afsmittende effekt.

Drewry har i nogen tid spået, at de gennemsnitlige containerfragtrater – inklusivt brændstoftillæg – vil ligge omkring 15 procent højere i 2010 end i 2009.

Mens import spotpriserne på Europa er fortsat med at stige fra september til november, kan det samme ikke siges om import spotpriserne på USA. De har ligget på et stabilt, lavt niveau hele året.

Rederierne har bebudet yderligere forhøjelser på 250 dollar pr. TEU for Fjernøsten-Nordeuropa. De planlægger også at lade fragtraterne Asien-USA stiger inden udgangen af januar.

Drewry er et engelsk rådgivningsfirma, som har specialiseret sig i at indsamle data om shippingbranchen - især fragtrater. .
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094