Udskyd de planlagte kørselsafgifter for lastbiler, indtil der er fundet et ordentligt system, der også kan overføres til personbiler.
Sådan lyder budskabet fra DTL i forbindelse med den interne regeringsdebat om, hvilket kørselsafgifts-system Danmark skal vælge og hvornår.
- Vi har indtil nu kun set systemer med alvorlige mangler, store omkostninger og vanskeligheder med at blive udbredt til alle typer af veje.
- Holland har lige udskudt sin indførsel af et avanceret system i nogle år, og i Tyskland har Maut-systemet for lastbiler allerede vist markante bivirkninger. Danmark har ikke brug for at være prøveklud for systemer, som er for dårlige, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
DTL klar til dialigErik Østergaard er klar til dialog med regeringen på vognmændenes vegne om kørselsafgifter, men understreger, at afgifterne skal være omkostningsneutrale for lastbiler i forhold til de mange afgifter, som allerede betales i dag.
Den trængte transportbranche betaler i forvejen dyrt i form af:
brændstofafgifter (mineralolieafgift, kuldioxidafgift og kvælstofafgift),
vejbenyttelsesafgift,
vægtafgift,
broafgifter.
- I december 2008 lovede skatteministeren, at eventuelle kørselsafgifter skulle være omkostningsneutrale, men få måneder efter trak han ordene i sig igen, da regeringen indgik et skatteforlig med Dansk Folkeparti, siger Erik Østergaard.
- Vi står fortsat fast på, at det ikke må blive dyrere at drive transportvirksomhed i Danmark, slutter DTL-chefen.