23948sdkhjf

Lastbiler skal køre om natten i Region Syddanmark

Region Syddanmark bliver landets første testområde for natlig godskørsel. Et nyt ambitiøst projekt skal teste potentialerne ved at udnytte vejene om natten.
Det er snart slut med lange køer, spild af brændstof og halvfyldte lastbiler, når varebilerne dagligt leverer varer ud til butikkerne i Region Syddanmark. Når varebilerne fremover skal bringe varer frem i det syddanske, vil det mange steder foregå om natten.

Det er resultatet af en ny bevilling fra Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport til et treårigt forsøgsprojekt, som skal opstille og afprøve forskellige løsninger ved natdistribution, så man kan lette trængslen på vejene i dagtimerne og høste centrale CO2-reduktioner.

Projektet er sammensat af en lang række repræsentanter fra transportbranchen samt brancheorganisationer, kommuner og fagforeninger. Væksthus Syddanmark står for projektvaretagelsen.

Større lastbiler og mere gods

Ved at lade branchen køre og levere varer om natten i stedet for om dagen, kan der hentes ikke bare miljømæssige men også store erhvervs- og samfundsmæssige gevinster.

- Samfundsmæssigt er der store fordele ved at udnytte vejene om natten, siger Mogens Therkelsen, sønderjysk storvognmand og én af hovedmændene bag projektet.

- Ofte er lastbilerne kun fyldt omkring 60 procent, blandt andet fordi trafikpropper gør kørslen besværlig.

- Ved natkørsel kan der køres med større lastbiler, og de kan have mere gods med, som igen er med til at minimere antallet af biler inde i byen.

- Natkørsel vil betyde, at der skal dispenseres for en række regler og restriktioner hos de involverede kommuner. Der skal blandt andet åbnes for kørsel i gaderne om natten. I den forbindelse er vi naturligvis opmærksomme på støjgenerne, og projektet har da også til opgave at finde på løsninger, så naboerne i byerne kan få deres nattero, udtaler Mogens Therkelsen.

Bakker man op om initiativet.

I Syddanmark er der en stærk erhvervsmæssig position på transport- og logistikområdet, og derfor har Syddansk Vækstforum støttet rammerne for udvikling af erhvervet.

- Mit håb er, at erfaringerne fra samarbejdet med testkørsel om natten kan danne grundlag for yderligere aktiviteter, der kan bibeholde og udvikle vores stærke position på området, siger regionrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V).

Gode erfaringer fra udlandet

Der er lignende projekter i Barcelona og Leiden i Holland, og erfaringerne derfra er overvældende gode.

I Barcelona har man kunnet reducere antallet af lastbiler betragteligt og dermed høste en besparelse på CO2-udslippet på hele 23 procent. Forsøgskonceptet har været så stor en succes, at man netop har syv-doblet omfanget i og omkring Barcelona.

Fakta om projektet

Bevillingen fra Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport er på 1,7 millioner kroner og dækker den første fase - 6 måneder - af det planlagte projekt, som skal løbe over tre år.

Projektet skal også afdække muligheder for begrænsning af støj og lysgener for beboerne i de områder, hvor projektet gennemføres.

Projektet administreres af Væksthus Syddanmark i tæt samarbejde med repræsentanter for transportbranchen, brancheorganisationer, kommuner, fagforeninger samt Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078