23948sdkhjf

Kommuner svigter vejvedligehold

Vejvedligehold var ikke emnet, der solgte billetter i den kommunale valgkamp – og gør det heller ikke i budgetprioriteringerne i mange kommuner, mener DTL.
Ifølge Berlingske Tidende oipstår der overalt i landet huller i dårligt vedligeholdte veje som følge af vintervejret.

Det får DTL's adm. direktør Erik Østergaard til at kritisere politikerne og myndighederne.

- Vejnettet skal vedligeholdes løbende, siger han.

- Vi skal undgå frost- og tøskader i asfaltbelægningen. Lastbiler og busser slider langt mere på vejene end personbiler, men det går først rigtigt galt, hvis vejene ikke er løbende vedligeholdt. De skader vil transportbranchen ikke påtage sig ansvaret for. Det må og skal være vejmyndighederne og de bevilgende myndigheder – Folketinget og kommunalbestyrelserne – der udviser rettidig omhu og sørger for en forebyggende vedligeholdelse, siger Erik Østergaard.

Vejvedligehold skaber ellers arbejdspladser, trafiksikkerhed, fremkommelighed og mere tilfredse borgere.

- Det burde være en glimrende cocktail for politikere, som også gerne vil træffe nyttige og holdbare beslutninger, fortsætter DTL-direktøren.

- Desværre er vejvedligehold et emne uden folkeligt pres og uden politisk slagkraft i medierne.

- Dårlige veje fører til dårlig trafiksikkerhed – og senere hen dårlig økonomi, når vejene simpelthen SKAL repareres. Politikerne kan med rette klandres for at have udvist uansvarlighed.

Det anslås nemlig, at det er to-tre gange så dyrt at lade stå til som at vedligeholde løbende. Det betyder, at når den endelige regning for dårlig vedligehold falder, så er den så dyr, at det kan koste på andre budgetter, hvor det virkelig gør politisk ondt ikke at have midlerne – børn og ældre for eksempel. Men foreløbig lader mange kommuner alligevel stå til.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109