23948sdkhjf

EUs nye transportkommissær til forhør

EU’s næste transportkommissær hedder Siim Kallas og foreslår at oprette en fond til finansiering af de store trafikprojekter og bedre veje til Østeuropa. Han har netop været til forhør i EU-Parlamentet.
- Der er for meget lokalpolitik og vælgerkøb i EU’s trafikprojekter. Det vil jeg gerne have lavet om på.

Det var en af de konkrete forslag, som den ny EU-transportkommissær - esteren Siim Kallas - trak op af hatten, da han forleden var til forhør i EU-Parlamentet.

Siim Kallas foreslog at oprette en fond for investeringer i infrastruktur, så der på forhånd er budget til de visionære transeuropæiske trafikprojekter (TEN-T), som skal forbinde Øst- og Vesteuropa.

- Der er alt for få penge til formålet og alt for mange små projekter, sagde han.

- Der bliver ikke tale om at bevilge mange flere penge, men pengene skal bruges bedre, for ellers er jeg bange for, at man kun vil arbejde for små, marginale projekter.

- Der er store flaskehalse, som vi må finde en løsning på, sagde Siim Kallas, da han blev eksamineret af EU-parlamentets transportudvalg.

Den liberale, estiske EU-kommissær afstod bevidst fra at nævne kerneprojekter og undlod dermed også at antyde, hvilke projekter der ikke fortjener EU-støtte. Han medgav, at han ikke har opskriften på at undgå studehandler, men der skal udarbejdes en arbejdsmetode til at udpege de rigtige projekter.

- Først vision, så konkrete projekter, men det er en evig kamp.

Siim Kallas ser transport som en helhed, og derfor taler han om et indre transportmarked på længere sigt, hvor der gælder ens regler for alle. Politiske og tekniske hindringer skal fjernes, samtidig med at standarder for trafiksikkerhed, sociale regler og passagerrettigheder forstærkes. Transportsektorens CO2-udledning skal mindskes og intelligent trafikstyring (ITS) skal fremskyndes.

Frygter store lastbiler

Det kan godt blive op ad bakke at få Siim Kallas med på modulvogntog, selv om han godt er klar over, at"Giga-linern" kan rumme en miljøfordel.

- Jeg vil ikke komme med konkrete forslag om lastvogntog uden at høre aktørerne, sagde han.

- Personligt er jeg bange for de store lastbiler.

Han påregner, at forhandlingerne om eurovignetten – det vil sige en generel vejafgift på lastbiler – begynder for alvor under det belgiske EU-formandskab i årets anden halvdel.

Han erklærede sig i forsigtige vendinger "grundlæggende åben" over for liberalisering af cabotage.

Med hensyn til CO2-reduktion og bæredygtighed i transportsektoren støtter Kallas den danske klimakommissær Connie Hedegaard.

- Hun bebuder en samlet plan for transport og klima, der skal laves i samarbejde med mig.

Dansk Folkepartis to EU-parlamentarikere, der er medlem af "Gruppen for Europæisk Frihed og Demokrati", var de eneste danskere, som fik lov til at stille spørgsmål til den kommende transportkommissær ved høringen 14. januar 2010.

Dyretransporter

Anna Rosbach Andersen opnåede dog kun at vifte med en mærkesag, da hun udfrittede den indstillede kommissær om dyretransporter.

- Jeg ved ærligt talt ikke meget om dyretransporter, svarede Siim Kallas og henviste spørgsmålet til en kollega. Han nåede dog at bedyre, at der skal være regler.

Biobrændstoffer

Hun og Morten Messerschmidt (DF) krævede et højere mål end 10 procent biobrændstoffer i 2020. Siim Kallas nøjedes dog med at bakke op om den eksisterende målsætning.

- Min personlige holdning er, at udvikling af biobrændsel er et område, hvor Europa virkelig kan opnå noget, og jeg går stærkt ind for at bruge biobrændsel i transportsektoren.

God erhvervsholdning

Siim Kallas bliver forholdsvis godt modtaget herhjemme.

- Vi får en kommissær, som vil stå vagt om det indre marked for alle transportformer og samtidig fremhæver nødvendigheden af et konkurrencedygtigt transporterhverv i EU, lyder kommentaren fra DI Transports direktør Michael Svane.

- Det er en kommissær, der lægger vægt på praktiske og konkrete tiltag. Han erkender betydningen af, at alle regler indføres og kontrolleres i alle lande, bemærker DTL’s EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.

Han vil holde Siim Kallas fast på tilsagnet om en åben debat om modulvogntog.

- Kallas vil holde transportomkostninger nede og pålægge sektoren sine miljø- og samfundsomkostninger. Han ser ikke en modstrid mellem marked og ens krav til alle. Han er en praktisk person og ønsker resultater.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156