23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Jyder kæmper om motorvej

To S-politikere tager det først livtag i spørgsmålet motorvejene i Jylland. Skal der satses på en ny hærvej eller en udvidelse af østmotorvejen?
Kampen om trafikken er hård i Jylland. To socialdemokrater stødte sammen på Transportministeriets strategikonference i sidste måned over det elementære spørgsmål: Skal væksten i biltrafik skal klares ved at udvide den østjyske motorvej eller ved at anlægge en parallel motorvej midt i Jylland?

- E45 må have første prioritet, erklærede borgmester Nikolai Wammen fra Århus.

Hertil replicerede trafikordfører Jens Chr. Lund (S):

- Fjern 20 procent af trafikken på den østjyske motorvej. Hærvejsmotorvejen er en nødvendighed og må fremskyndes mest muligt.

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), som er fra Viborg, vil ikke se sit drømmeprojekt om kortere rejsetid til Kolding og Tyskland overtrumfet af ekstra vejbaner på den eksisterende motorvej i Jylland:

- Jeg er forbløffet over, at Nikolaj Wammen vil have mere trafik i Østjylland, siger han.

En embedsmand beskrev udviklingen af et stadig større og sammenhængende jysk erhvervsområde således:

- Trafikudvikling i Østjylland er overnaturlig, fordi området smelter sammen.

Ministeren lytter

Transportministeriets strategikonferencen skulle præsentere synspunkter og ikke skabe enighed. Derfor nøjes transportminister Hans Chr. Schmidt (V) med at lytte.

- Trafikprojekter ikke skal vælges alene ud fra teoretiske beregninger af rentabilitet, sagde han.

- Jeg tror ikke på en langsigtet trafikløsning, der ikke tilgodeser hele landet. Der kommer ikke noget godt ud af ved ikke at tilgodese hinandens behov. Derfor må vi lytte til hinanden.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11