Folketinget pålægger regeringen at give kommunerne mulighed for at indføre ekstraordinære sikkerhedskrav til lastbilkørsel i byerne.
Sådan lyder et beslutningsforslag fra Socialdemokratiets trafikordfører Magnus Heunicke, der gerne ser miljøzoner udvidet med kommunale trafiksikkerhedszoner.
- Køge-eksempler er konsekvensen af, at vi ikke har dette redskab i dag. Det er vigtigt med en mellemvej, og det prøver vi at give, siger Magnus Heunicke med henvisning til Køge Kommunes omstridte lastbilforbud i byzonen.
Det er ikke meningen, at kommunerne skal pålægge lastbiler hvad som helst. Trafikministeren skal definere de krav, som kommunerne kan stille i særlige trafiksikkerhedszoner.
Eksempler på sådanne krav er en lav siderude i højre side, en lav forrude, et lavtsiddende førerhus og/eller kameradækning af blinde vinkler.
Udstyr og uddannelseEt vognmandsfirma kan dog undslippe kravene ved at dokumentere, at chaufførerne er uddannet i trafiksikkerhed. Her nævner Magnus Heunicke den frivillige certificering "Trafiksikkerhed I Virksomheden" (TIV), som DTL har udarbejdet i samarbejde med bl.a. Codan.
Videre skal kommunerne kunne lave særlige ruter for lastbiler, der hverken opfylder kravene til sikkerhedsudstyr eller uddannelse i trafiksikkerhed, så de kan komme fra f.eks. havne til motorvejsnettet.
Socialdemokraterne har fremsat forslaget alene, og det er langtfra sikret flertal. Desuden er det fremsat så sent, at det næppe når at debatteret i folketingssalen i denne folketingssamling.
Forslaget kunne også som mange andre oppositionsforslag indgå i den næste valgkamp om mindre end halvandet år og forhandlingerne om et regeringsgrundlag ved et regeringsskifte.