Den nye service går mellem Antwerpen og Houston. Den supplerer Panalpinas eksisterende LCL-søfragt mellem Europa og den Mexicanske Golf. Der er ugentlige garanterede sejladser baseret på Panalpinas langtidspartner NYK Line. Overførsler fra Benelux, Frankrig og Schweiz bliver konsolideret i Panalpinas hub i Antwerpen og går til Houston, Dallas, El Paso, Laredo, McAllen, New Orleans og Tulsa i det sydlige USA. Desuden giver det en værdifuld netværksforbindelse for grænseoverskridende overførsler i Mexico.
Transittid fra havn til havn er 18 dage.
Også baseret på NYK Line har Panalpina indført sin anden garanterede LCL-service på Fjernøsten. Den forbinder Ningbo i Kina med Wroclaw i Polen. Direkte transittid er 26 dage.
Med denne nye service styrker Panalpina sit LCL ocean-program, der forbinder det centrale Kina med Polen. Den omfatter en allerede eksisterende direkte LCL-service fra Shanghai til Wroclaw.
Yderligere tjenester fra Asien-Pacific til Wroclaw er i øjeblikket ved at blive revideret som følge af forventninger om en betydelig vækst i Polen, især inden for hi-tech industrien.
I modsætning til den generelle udvikling på markedet, fortsatte efterspørgslen efter LCL-søfragt med at vokse i hele 2009. LCL er forsendelser, der fylder mindre end en hel container  Less that Container Load.
- Frekvens og størrelse af forsendelserne varierer meget. Derfor kan mange forsendelser ikke berettige brugen af en FCL-forsendelse (Full Container Load), forklarer Peter Herling, der er chef for Panalpina's Ocean LCL-division.
- I en sådan markedssituation er det vigtigt for kunderne, at deres varer bliver leveret som en dør-til-dør LCL-forsendelse og bliver håndteret af så få aktører som muligt. Til gengæld spiller det ikke så stor rolle for kunden, om operatøren er en vognmandsvirksomhed, en lager-operatør, en agent eller et rederi. Det vigtige er leveringssikkerheden, og at forsendelsen kan blive foretaget dør-til-dør.
- Netop det kan vi i Panalpina klare. Det er vores store styrke, siger Peter Herling.