I marts 2010 indrykkede Scandlines en annonce med et tilbud på en returbillet med færgen til Tyskland for 500 kr. Der havde indsneget sig en fejl i annoncen, som ikke oplyste, at den fordelagtige pris kun gjaldt, hvis man tog frem og tilbage samme dag. Annoncen var en del af Scandlines' "Frem og zurück"-kampagne.
Scandlines konstaterede fejlen på indrykningsdagen og sørgede øjeblikkeligt for at rette teksten til de fremtidige annoncer.
Forbrugerombudsmanden meddelte, at annoncen var i strid med markedsføringslovens § 3 og § 9 og ikke gav tilstrækkelige oplysninger om tilbudsbetingelserne. Eb overtrædelse af markedsføringsloven sanktioneres med bøde. I praksis sker dette ved politianmeldelse, fordi Forbrugerombudsmanden ikke selv har kompetence til at udskrive bøder. Det skal politiet.
- Vi ærgrer os over fejlen og kan kun beklage svipseren, udtaler marketingchef Christian Høngaard fra Scandlines¹ marketingafdeling.
- Normalt er vi meget omhyggelige med at læse korrektur på vores tekster. Jeg er glad for, at vi selv havde rettet fejlen inden henvendelsen fra Forbrugerombudsmanden, så der ikke kan herske nogen tvivl om vores intentioner i den her sag.