Carlsbergs initiativ om at installere alkolås i alle 300 lastbiler falder godt i tråd med lastbiltransportens store imagekampagne, der skal give vejgodstransporten i Danmark en mere positiv profil i befolkningen.
I kampagnen bliver sikkerheden vægtet højt  både medarbejdernes egen sikkerhed og den i trafikken.
Hos ITDs datterselskab, FDE, mærker man også interessen for at udstyre lastbilerne med alkolås for at fremme færdselssikkerheden.
- Vi kan notere, at vi får flere henvendelser end tidligere  både fra selvkørende vognmænd med en enkelt bil og fra større vognmandsforretninger, siger afdelingsleder Henrik Kragh fra FDE.
Køreteknisk anlægSikkerheden vægtes også højt på Køreteknisk Anlæg-Fyn, som har udstyret en lastbil og en bus med alkolås, så eleverne her kan prøve at bruge dem. Det gælder såvel kørekortaspiranterne som de erfarne chauffører på efteruddannelse.
- Vi tror, det bliver mere og mere almindeligt med alkolås i bilerne, siger adm. direktør Carsten Nielsen fra Køreteknisk Anlæg-Fyn.
- Vi kan lige så godt være med på udviklingen og lade kursisterne stifte bekendtskab med dem i undervisningen. Der er jo også et lovforslag på vej, hvor brug af alkolås i køretøjet vil betyde mulighed for en tidligere generhvervelse i forbindelse med en frakendelse af køretøjet for promillekørsel.
I alle bilerEn af de vognmænd, der har sat alkolås i sine biler, er Benny Nielsen fra Fredsø Vognmandsforretning på Mors.
- Vi passer godt på miljøet og har stor fokus på sikkerhed. Derfor har vi installeret alkolåse i alle vores biler. Det er ikke fordi, vi har haft tilfælde med berusede chauffører, men nu har vi garanti for at det ikke sker, siger han.
Vognmandsforretningen har 25 egne biler og har netop fået 10 nye Volvoer - med alkolås!
Skrap alkoholpolitikHos transportvirksomheden KTL i Padborg sætter man sikkerheden højt, når det gælder de ansatte og den vognpark, som de benytter. Derfor bliver der sat alkolåse i 45 af firmaets lastbiler.
Det betyder, at virksomheden døgnet rundt kan garantere en alkoholfri arbejdsplads  uanset, om vognene befinder sig i Danmark eller i Sydeuropa.
- Vi har haft et uheld med en chauffør, som havde kørt med for meget alkohol i blodet. Derfor tolererer vi ikke alkohol i forbindelse med kørsel, siger direktør Bjarne Kornbeck, der er medindehaver af transportfirmet.
- Indførelsen af alkolås er også for at beskytte chaufførerne. Hvis de er med i en ulykke og har alkohol i blodet, har de ingen som helst økonomisk mulighed for at betale den skade, de har forvoldt. Desuden skal nogle af dem måske leve med, at de har forvoldt et andet menneske skade.