Tyskland får et amputeret forsøg med modulvogntog næste år. Statssekretær Andreas Scheuer fra det tyske trafikministerium siger mere "nej" end "ja" til modulvogntog i en presseerklæring.
Han udelukker en vægtgrænse højere end den eksisterende på 40 ton for lastbiltransporter og 44 ton for kombitransporter. Han nævner intet om længden på de kommende tyske "Lang-Lkw", men den bliver næppe 25,25 meter.
Deltagerne i det tyske forsøg begrænses til 200 vognmandsfirmer. Det er i modsætning til det danske forsøg, hvor alle vognmænd kan køre med modulvogntog på det godkendte rutenet uden at søge om tilladelse på forhånd.
Bedre end intet- I Tyskland handler det om holdninger og ikke så meget om fakta, forklarer direktør Michael Svane, DI Transport.
- Jeg har en forventning om, at den gode relation mellem transportministre Hans Chr. Schmidt og Peter Ramsauer i Tyskland kan hjælpe os lidt på vej,
Det tyske forsøg er ikke særlig interessant set med danske vognmandsøjne bortset fra volumen- og blomstertransporter.
- Desværre vil forsøget ikke kunne bruges som transitrute til Holland og Belgien for danske modulvogntog, beklager Michael Svane. Han glæder sig dog over, at der i der mindste sker noget.
Nej til grænsepassageEnhedslistens trafikordfører Per Clausen håber, at de nuværende kørsler med danske modulvogntog i Nordtyskland vil ophøre som følge af forsøget.
Det skyldes, at forsøgsbetingelsen i Tyskland angivelig bliver, at de tyske modulvogntog ikke må køre grænseoverskridende.