23948sdkhjf

Klar til nye miljøkrav

I de kommende måneder indføres miljøzoner i Odense og Århus. Det har skabt stor efterspørgsel efter partikelfiltre.
Københavns og Frederiksberg kommuner indførte miljøzone i efteråret 2008. Siden fulgte Aalborg i 2009, og nu bliver zonerne også indført i Odense og Århus henholdsvis den 1. juli og den 1. september 2010.

Inden for det næste halve år vil partikelfiltre være lovpligtige i de fire største byer for lastvogne og busser over 3,5 tons, der ikke som minimum lever op til emissionsstandarden Euro 4. Det giver travlhed på værkstederne, ikke mindst hos Truckcenter Midtjylland i Hjøllund, der lige nu oplever stor efterspørgsel efter partikelfiltre.

Mange søgter råd

- Rigtig mange vognmænd henvender sig i denne tid for at søge råd, fortæller lagerchef Flemming Sølvsten fra Truckcenter Midtjylland på hovedvej 13 mellem Vejle og Viborg.

Han oplever det som vigtigt, at vognmanden får individuel rådgivning til at vælge den optimale løsning og til at sammenligne priser.

– Der er mange muligheder, og nogle løsninger er mere miljøvenlige end andre. Desuden er der meget store prisforskelle fra værksted til værksted, siger lagerchefen, der selv leverer og monterer coatede Dinex-partikelfiltre til lastvogne op til 480 hk for 42.000 kroner eksklusiv moms. Til busser op til 380 hk ligger priserne inkl. montering typisk på cirka 40.000 kroner. Rensning af et filter beløber sig til 2.500 kroner.

Med eller uden væske

Ifølge Flemming Sølvsten kan de fleste med fordel vælge et coated filter, som ikke kræver løbende tilsætning af væske (additiv).

- Filtre uden additiv er dyrere i anskaffelse, men alligevel er det er godt valg til de fleste danske lastvogne.

Tjener sig hjem

Merprisen tjener sig hurtigt hjem, fordi den månedlige udgift til additiv kan være mere end 1.000 kroner, forklarer Flemming Sølvsten, der i de fleste tilfælde anbefaler produkter fra danske Dinex.

De er godkendt til kørsel i alle europæiske miljøzoner og giver samtidig besparelser på vejskatten i Tyskland.

– Dinex’ koncept fjerner partikeludledningen og erstatter den normale lyddæmper. Derfor er det i mange tilfælde et godt valg, siger Flemming Sølvsten.

Der er også mulighed for at låne en såkaldt DinLog inden køb af partikelfilter. Den monteres på udstødningen og registrerer kørselsmønster og varmeudvikling.

- Herefter kan vognmanden se, om udstødningen bliver varm nok til, at han kan gøre brug af den anbefalede løsning uden additiv, eller om han må vælge en additivbaseret løsning, slutter lagerchefen.7
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078