23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Transportmagasinet på gaden i dag

En af hovedhistorierne i denne uge er, at transportministeren står fast på at indføre overhalingsforbud for lastbiler. To oppositionspolitikere står fast på, at det er en dårlig idé.
Det lykkedes ikke for transportbranchen at få overtalt transportminister Hans Christian Schmidt (V) til at udsætte indførelsen af en forsøgsordning med et generelt overhalingsforbud for lastbiler.

Branchen lovede ellers selv at iværksætte en kampagne blandt chaufførerne for at få sat en stopper for elefantoverhalingerne på motorvejene. Transportministeren står fast på at gennemføre forsøget med overhalingsforbud.

- Det er vi kede af, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.

- Vi er alligevel indstillet på, at branchen selv skal gøre en indsats, så overhalingsforbuddet trods alt bliver af midlertidig karakter. Værktøjet er den fælles erklæring, som ITD, DTL, ATL og DI Transport har vedtaget i kølvandet på imagekampagnen, der startede den 27. august.

Hellere elefrantræs end kolonnekørsel

Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti er betænkelige ved et totalt overhalingsforbud. De vil gerne diskutere elefantræs, men de frygter, at det giver mere trængsel, hvis transportminister Hans Chr. Schmidt (V) gør alvor af planen om et forsøg med en lang forbudsstrækning på 65 km mellem Vejle og Århus.

Trafikordfører Magnus Heunicke (S) mener, at et overhalingsforbud i givet fald kun skal gælde i dagtimerne kl. 06-20.

- Vi frygter, at Hans Chr. Schmidt har gang i en hovsa-løsning, der bare giver endnu mere trængsel, når lastbiler kører i en hale efter langsomkørende campingvogne og hestetrailere, siger han til Transportmagasinet.

Transportmagasinet har historien

Læs mere i Transportmagasinet som er på gaden i dag mandag den 6. september 2010.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125