23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sø og luft vokser mest for DSV

DSV-koncernens halvårsregnskab blev præsenteret i dag. Omsætningen er vokset fra 18 til 20 milliarder kroner. Overskuddet af den primære drift (EBITA) voksede med knap 30 procent til 1 milliard kroner.

Halvårsresultatet for 2010 er så godt og forventningerne er så store, at DSV-ledelsen har hævet prognoserne for hele årets resultat. Man forventer således, at omsætningen bliver på cirka 43 milliarder kroner for hele 2010, mens EBITA-overskuddet vokser til 2,2 milliarder kroner.

Det gode resultat skyldes dels stigende aktiviteter, dels interne ændringer. Selv fremhæver ledelsen faktorer som:

* Omkostningerne er tilpasset.

* Arbejdsprocesserne er blevet optimeret.

* IT-systemerne er blevet forbedrede.

* Salgsindsatsen er øget.

* Der er vundet markedsandele på de vigtigste markeder..

Sø og luft

Det er først og fremmest aktiviteterne inden for sø- og luftfragtsdivisionen, som er vokset for DSV.

Søfragtvolumen er steget med 22 procent i forhold til første halvår 2010, og da totalmarkedet er steget med 15-18 procent, er der taget væsentlige markedsandele i dette segment.

Luftfragtvolumen er i første halvår steget med 35 procent for DSV. Her vurderes totalmarkedet at være steget med cirka 25 procent. Også her har DSV taget markedsandele.

I alt har sø og luft fået en omsætning på 9 milliarder kroner i første halvår 2010. Omsætningen i første halvår 2009 var på 6,7 milliarder kroner - det er en stigning på mere end 30 procent.

Road-division

Road-divisionen, som er DSV vognmands- og speditionsafdeling, har også oplevet en vækst i volumen. Koncernledelsen ønsker ikke at oplyse volumen i ton, men oplyser blot, at den er steget med 12 procent i forhold til 2009. Totalmarkedet er steget 5-6 procent - så også i denne del af forretningen er der taget markedsandele.

På trods af den store stigning i volumen, er omsætningen kun steget 3 procent - fra 9,9 til 10,1 milliarder kroner. Det skyldes:

* Øget antal af forsendelser.

* Lavere priser.

* Flere små forsendelser.

Priser under pres

- Vi producerer flere, men mindre sendinger til en lavere pris, lyder forklaringen i den regnskabsmeddelelse, som blev sendt til fondsbørsen i morges.

- Priserne i første halvår er under priserne for samme periode i 2009. Dette er især gældende for Road-divisionen, hvor der fortsat er stærk priskonkurrence.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web01