23948sdkhjf

Sø og luft vokser mest for DSV

DSV-koncernens halvårsregnskab blev præsenteret i dag. Omsætningen er vokset fra 18 til 20 milliarder kroner. Overskuddet af den primære drift (EBITA) voksede med knap 30 procent til 1 milliard kroner.
Halvårsresultatet for 2010 er så godt og forventningerne er så store, at DSV-ledelsen har hævet prognoserne for hele årets resultat. Man forventer således, at omsætningen bliver på cirka 43 milliarder kroner for hele 2010, mens EBITA-overskuddet vokser til 2,2 milliarder kroner.

Det gode resultat skyldes dels stigende aktiviteter, dels interne ændringer. Selv fremhæver ledelsen faktorer som:

* Omkostningerne er tilpasset.

* Arbejdsprocesserne er blevet optimeret.

* IT-systemerne er blevet forbedrede.

* Salgsindsatsen er øget.

* Der er vundet markedsandele på de vigtigste markeder..

Sø og luft

Det er først og fremmest aktiviteterne inden for sø- og luftfragtsdivisionen, som er vokset for DSV.

Søfragtvolumen er steget med 22 procent i forhold til første halvår 2010, og da totalmarkedet er steget med 15-18 procent, er der taget væsentlige markedsandele i dette segment.

Luftfragtvolumen er i første halvår steget med 35 procent for DSV. Her vurderes totalmarkedet at være steget med cirka 25 procent. Også her har DSV taget markedsandele.

I alt har sø og luft fået en omsætning på 9 milliarder kroner i første halvår 2010. Omsætningen i første halvår 2009 var på 6,7 milliarder kroner - det er en stigning på mere end 30 procent.

Road-division

Road-divisionen, som er DSV vognmands- og speditionsafdeling, har også oplevet en vækst i volumen. Koncernledelsen ønsker ikke at oplyse volumen i ton, men oplyser blot, at den er steget med 12 procent i forhold til 2009. Totalmarkedet er steget 5-6 procent - så også i denne del af forretningen er der taget markedsandele.

På trods af den store stigning i volumen, er omsætningen kun steget 3 procent - fra 9,9 til 10,1 milliarder kroner. Det skyldes:

* Øget antal af forsendelser.

* Lavere priser.

* Flere små forsendelser.

Priser under pres

- Vi producerer flere, men mindre sendinger til en lavere pris, lyder forklaringen i den regnskabsmeddelelse, som blev sendt til fondsbørsen i morges.

- Priserne i første halvår er under priserne for samme periode i 2009. Dette er især gældende for Road-divisionen, hvor der fortsat er stærk priskonkurrence.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094