23948sdkhjf

Egoisme koster menneskeliv

Alle ved, hvem der er storebror og lillebror i trafikken. Alligevel udviser mange danske cyklister en sand dødsforagt, og det præger deres kørsel.
Der findes ingen naturlig forklaring på, at 2010 bliver endnu et år med forholdsvis mange dræbte som følge af højresvingende lastbiler. Foreløbig indgår fem personer i den tragiske statistik.

Heldigvis ser det ud til, at vi slipper for et "annus horribilis" som i 2008 med 11 dræbte i højresvingsulykker. Til sammenligning var tallene nede på et i 2009 og to i 2007. Alligevel er der grund til at krydse fingre for, at den barske statistik med mange dødsulykker ikke får lov til at udvikle sig yderligere.

Desværre vil trafikanterne ikke altid sig selv det bedste. Selv i en tæt bytrafik er der en tendens til at tage en opmærksomhedsmæssig slapper, hvis de ikke hele tiden får et tankevækkende spark bag i. Eksperterne på området ved af erfaring, at det er nødvendigt at holde konstant fokus på de tragiske højresvingsulykker med løbende kampagner.

Uden det trafiksikkerhedsmæssige input bliver trafikanter sløve og uopmærksomme. De vågner først op, når de får en barsk øjenåbner i form af en dødsulykke. Og så er det for sent.

Lægger fornuften bag sig

Det er ikke så svært at udpege den type trafikanter, som først lægger fornuften bag sig, når de positive strømninger fra en kampagne er kommet lidt på afstand. Da cyklister i byerne fylder mest i det trafikale landskab, kommer de alene i kraft af deres mangfoldighed ind på en førsteplads. De har også udviklet deres egen kultur eller mangel på samme.

Alle ved, hvem der er storebror og hvem, der er lillebror i trafikken, når en lastbil svinger til højre. Alligevel udviser mange danske cyklister en sand dødsforagt i de stressede morgen- og aftentimer. Når der skal afleveres eller hentes børn, er de som regel for sent på den, og det præger deres kørsel.

Kender ikke komprimis

Cyklisterne holder på deres ret og går ikke på kompromis. Når de kører over et vejkryds, hvor en lastbil er ved at svinge til højre, kan de udvise en dumdristighed, som tangerer det livsfarlige.

Det kan godt være, at cyklisterne er i deres gode ret til at køre lige ud, og det viser de ofte med en ganske provokerende attitude. Men endnu er det aldrig lykkedes en cyklist at vælte eller skubbe en tonstung lastbil væk fra kørebanen.

Årsagen til højresvingsulykker kan ikke ensidigt henføres til cyklisternes vovemod. Menneskelig fejl findes også hos lastbilchauffører. En del udenlandske chauffører er bestemt ikke fortrolige med den sprælske danske cykelkultur. De burde være blevet ude på motorvejen.

Undersøg årsagerne

DTL har været ude med et forslag om at gøre det obligatorisk at undersøge årsagerne til alle højresvingsulykker.

Der henvises lidt provokerende til, at en fuldtallig havarikommission rykker ud, hvis et sportsfly kører af banen og en enkelt person har fået en mindre skade, som både tilses af weekendens vagtlæge og af egen læge om mandagen. Nogle gange er det nødvendigt at overdrive for at fremme forståelsen.

Det er ok med endnu en analyse af årsagerne til højresvingsulykker. Bare det ikke ender med den lette løsning: At lastbilchaufførerne endnu en gang får indskærpet, at spejle og kameraer skal indstilles ordentligt. Det ved de godt i forvejen.

Lidt mindre egoisme i trafikken kan redde menneskeliv.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078