23948sdkhjf

En anderledes prøvekørsel

Transportmagasinets testkører Per Fischer har lånt Modec El-bilen en enkelt dag for at prøvekøre den på landevej og i Haslevs bytrafik. Det blev en helt anderledes prøvekørsel.
For at kunne markedsføre el-bilen på den bedst tænkelige måde har importvirksomheden anskaffet en demobil, der er bygget op med fast lad hos Lavmands Last og Karosseri i Ringsted. Bilen bruges til at vise frem til potentielle kunder – og så fik Transportmagasinet bilen stillet til rådighed for prøvekørsel en enkelt dag.

Og jeg skal da love for at det blev en anderledes prøvekørsel uden anden støj end en sagte hylen fra drivlinens el-motor. på landevej og i Haslevs bytrafik.

Det første man lægger mærke til, er, at bilen ingen døre har. I hvert fald ikke i siden, som man plejer at se det. Adgangsforholdene til og fra førerhuset er henlagt til en skydedør midt på førerhusets bagside. Her er der en halv meter bred og gennemgående afsats på chassisrammen.

- Det skyldes, at man vil undgå kollisioner mellem chauffør og medtrafikanter på begge sider af bilen, forklarer Morten Christoffersen fra importøren Bay Christensen.

Når man har indtaget pladsen i den udmærkede førerstol, som er god nok til korte strækninger, kommer næste punkt på dagsordenen: At starte motoren og sætte bilen i gang.

Det første trin foregår med en såkaldt "magnetnøgle", som erstatter en konventionel tændingsnøgle. Magnetnøglen trykkes mod en modpart, og når man efterfølgende træder på bremspedalen, starter motoren.

I det hele taget skal der trædes på bremsepedalen hver gang man ønsker at skifte fra fremadgående til baglæns kørsel. Med andre ord er bremsepedalen nøgleordet for enhver ændring af kørselsretningen.

For at få bilen til at køre enten fremad eller baglæns, skal man aktivere den ønskede retning på noget der ligner en normal gearvælger, der er placeret til venstre for rattet.

I samme øjeblik speederen betrædes, begynder bilen at rulle – og accelerationen foregår lynhurtigt. Bilen når straks op på den maksimale hastighed på 80 km/t. Det sker så hurtigt, at den vil kunne følge med enhver stor dieseldrevet varebil.

Godt udsyn

Snart sidder man og glæder sig over det fornemme udsyn gennem bilens store rudearealer, de fornuftige store sidespejle og frontspejle. Man kan virkelig fornemme den fordel, som er forbundet med næsten lydløs kørsel.

Man glæde sig også over det smarte og simpelt indrettede instrumentbord, som indeholder to hovedinstrumenter: Et speedometer i venstre side, et multiinstrument i højre side og et stor hylde over frontruden. Mere er ikke nødvendigt for at føle sig tilrette og for at have overblik over batteriets tilstand, strømforbruget og regenereringen af batteriet. En blå krans viser regenerering af strøm, når man slipper speederen og træder på bremsen.

Modsat viser en rød krans forbruget. Ved at aflæse de to kranse, og sammenligne resultaterne, kan chaufføren opnå mellem seks til 10 procent længere kørsel ved eksempelvis distributionskørsel i tæt bytrafik.

Som sådan er der i princippet ingen forskel på at spare energi under kørslen i en dieseldrevet lastbil og i en el-drevet lastbil.

Slukker selv

Et par sekunder efter at chaufføren har rejst sig fra førerstolen, slukker motoren af sig selv. Den del af teknikken er sikret med en integreret kontakt som også sikrer bilen imod førerløs kørsel.

Eftersom der er tale om en el-afhængig lastbiler, er den naturligvis monteret med el-betjente sideruder og el-indstillige hovedspejle.

Derudover skal nævnes at bremser og styring ikke lader noget som helst stå tilbage for store varebiler, og sidst men ikke mindst kan jeg oplyse, at biler med op til 7,5 ton, der kører på alternativ energi, og holder sig indenfor en 50 km afstand fra hjemadressen, er fritaget for køre/hviletidsreglerne og dermed også tachograf. Det er en dispensation i loven, som skal fremme salget af den elektriske lastbil. Det er godkendt og blåstemplet af EU i Bruxelles.

Model: Modec. Chassis med fastlad opbygning.

Motoreffekt: 102 hk..

Moment: 300 Nm.

Styretøj: Elektronisk/hydraulisk assisteret servostyring.

Akselafstand: 3600 mm.

Vendecirkel: Væg til væg; 10,8 meter.

Dæk: 205/75 R17,5.

Tophastighed: 80 km/t.

Bredde: 2 meter.

Længder: Baseret på udhæng over bagaksel. 780/1289/1780 mm.

Højde: Førerhus 2730 mm.

Totalvægt: 5.500 kg.

Nyttelast: 2.300 kg.

Drivkraft: Udskiftelige batterier i kassette med enten Zebra Nikkel-Klorid eller Litium-ion batterier.

Kapacitet: Op til 160 km.

Strømtilslutning: 32A/400V.

Reklamationsret: 3 år/160.000 kilometer.

Reklamationsret: 3 – 5 år.

Garanteret levetid: 1.000 fulde opladninger.

Bremser: Hydrauliske skivebremser på foraksel. Hydrauliske tromlebremser på bagaksel. ABS, EDB og ESP.

Affjedring: Mekanisk med støddæmpere på begge aksler.

Pris med ladopbygning, Zepra nikkel-klorid batteri og ladestation: 750.000 kroner, ex. moms.

Pris for nikkel-klorid batterier: 300.000 kroner, ex. moms.

Pris for litium-ion batterier: 270.000 kroner, ex. moms.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094