23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Positiv rapport om modulvogntog

Modulvogntog har hidtil ikke været involveret i færdselsulykker, konstateres det i midtvejsrapporten om det igangværende forsøg med modulvogntog, der begyndte i november 2008.
Derimod er der sket en lille forøgelse af personbiluheld på en halv snes af i alt 150 lokaliteter, som er tilpasset de 25,25 meter lange lastvogntog. Disse steder er udvalgt som "opmærksomhedspunkter", oplyses det i Vejdirektoratets rapport, der er lavet af konsulentvirksomheden Grontmij/Carl Bro.

Ved årsskiftet var der registreret 316 modulvogntogsenheder. De fordeler sig med 105 dolly’er, 4 sættevogne, 207 linktrailere og et ukendt antal lange påhængsvogne, der ikke kan identificeres i motorregisteret.

Rapportens forfattere har kigget særligt på 61 virksomheder, som tilsammen råder over 99 modulvogntogsenheder, der hovedsageligt har været anvendt til transport af fødevarer og stykgods.

0,8 pct. af godsmængden

- På baggrund af materialet i særkørslen af kørebogen kan det anslås, at modulvogntog i 2009 fragtede omkring 0,8 procent af den nationale godsmængde og stod for 0,9 pr4ocent af trafikarbejdet i Danmark, opsummerer Vejdirektoratet.

Modulvogntog bruges primært til længere øst/vest-transporter på tværs af landsdele. Deres andel af den samlede lastvognstrafik over Storebæltsbroen er steget fra 1,3 procent i januar 2009 til 2,4 procent i december 2009. Derimod er der tale om et fald for Øresundsbron fra 5,1 procent til 4,5 procent, hvilket afspejler den generelle udvikling i godstrafikken over Øresundsbron.

På en enkelt vestjysk strækning, nemlig Rute 34 Herning-Hanstholm, har årsdøgnstrafikken for modulvogntog været nul.

Ikke svar på alle spørgsmål

Rapporten har én lille advarsel.

- Tager man højde for den generelle nedgang i godstransporten og det relativt sparsomme datagrundlag i midtvejsrapporten, er det ikke givet, at den endelige evaluering af forsøget om halvandet år vil kunne belyse alle aspekter af potentialet for modulvogntog i Danmark, vurderer Grontmij/Carl Bro.

Prisen for vejtilpasninger til den større svingningsradius er 130 millioner kroner, som fordeler sig med 114 millioner på Vejdirektoratets anlægsbudget og 16 millioner i havne og transportcentre.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.111