23948sdkhjf

Bedre sikkerhed i bane-overkørsler

Med henblik på at forbedre sikkerheden i overkørsler på jernbanen reserveres der 40 millioner kroner til en indsats også i de såkaldt sikrede overkørsler.
- Der er generelt et højt sikkerhedsniveau på jernbanen, men det kan være farligt, når tog og andre trafikanter kommer tæt på hinanden i overkørslerne, udtaler transportminister Hans Chr. Schmidt (V).

. Jeg er derfor meget tilfreds med, at der reserveres en pulje på 40 millioner kroner til at forbedre sikkerheden på overkørselsområdet.

- Hidtil har fokus primært været på at nedlægge eller sikre de usikrede overkørsler. Nu foretager vi også en gennemgang af sikkerheden i de sikrede overkørsler for at finde ud af om de eventuelt skal nedlægges eller opgraderes fra halv- til helbomsanlæg. Desuden bliver der gennemført forsøg med forskellige metoder til at øge trafikanternes opmærksomhed ved overkørslen. Der bliver nedsat en task force i Banedanmark, der skal foretage en screening af alle sikrede overkørsler i dialog med kommuner og lokale interessenter.

Sikrede og ikke sikrede overkørsler

Der skelnes mellem sikrede og ikke-sikrede overkørsler.

De sikrede overkørsler har automatisk varsling med klokker og blink, men derudover kan de være udstyret med helbomme, halvbomme eller være helt uden bomme.

En ikke-sikret overkørsel er en overkørsel uden lys og klokke. Der kan være et led, en låge, et drejekors eller et krydsmærke. Krydsende trafik må selv sikre sig at passage kan finde sted uden risiko.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11