23948sdkhjf

Nye varebiler fra Renault og Opel

Selv om salget af varebiler er nede i en næsten katastrofal bølgedal, har det årelange samarbejde mellem Renault og Opel ført til lancering af nye Master og Movano varebiler
Med undtagelse af kosmetiske forskelle som fronthjelm, frontgitter og emblem er de nye Master og Movano stort set ens.

Nissan, som plejer at være med i dette samarbejde, har valgt at sidde over og vil formentlig vente et års tid med at lancere en lignende modelserie af mærket Interstar.

Noget af det, som vil glæde chaufførerne, er, at designere og ingeniører har lagt vægt på et højt komfortniveau i førerkabinen, der er 5,7 centimeter længere end den eksisterende modelserie.

Derudover kan chauffører prale med gode oversigtsforhold og et sandt festfyrværkeri af aflæggemuligheder til hverdagens små og store ting. Eftersom førerstolen er meget komfortabel og fleksibel, burde enhver chauffør kunne finde en optimal kørestilling.

Med hensyn til modeller er den nye varebilduo dækket godt ind med 350 forskellige varianter. Udvalget omfatter kassevogne i fire længder og tre taghøjder, versioner med chassis til opbygning med enkelt eller dobbeltkabine og combi busversioner med op til 10 siddepladser.

Mere end fire meter

Den længste version giver mere end fire meters længde i varerummet og op til 17 kubikmeter varerum i den højeste L4-version.

Det er første gang den kendte varebilduo er tilgængelig med valgmulighed mellem for- og baghjulstræk.

Versioner med baghjulstræk har ekstra høj anhængervægt med mulighed for tvillinghjul bag på akslen på kassevogne og chassiser med enkelt- eller dobbeltkabine.

Tvillinghjul er standard på den største version med 4,5 ton totalvægt og ekstraudstyr til versioner med baghjulstræk og 3,5 tons totalvægt. De forhjulstrukne versioner har tværliggende motor, og i de baghjulstrukne versioner ligger motoren på langs.

Gode adgangsforhold

Med hensyn til varerummenes adgangsforhold og nyttelast er både Renault Master eller Opel Movano fuld på højde med konkurrenterne.

Den største kassevogn rummer 17 kubikmeter og har en længde på 4,4 meter. Totalvægten topper ved 4,5 ton og 2,5 ton nyttelast. Dertil kan lægges fordele som maksimal krogtræk på op til 3,5 ton og en samlet vogntogsvægt på 7,5 ton.

Ergonomi er et andet vigtigt punkt i en varebil. De forhjulstrukne versioner har lav læssehøjde til varerummet, og begge versioner har stor skydedør og dobbelte bagdøre, der standard kan åbne op til 180 grader i standardversioner og 270 grader som ekstraudstyr.

Bagdør med “fidus"

Derudover er bagdørene konstrueret med en simpel, men længe savnet "fidus", som holder dørene fast til karosseriets sider. Konstruktionen er udelukkende baseret på fire magneter. En i hver dør og en på hver side af karosseriet.

Skydedøren i siden har en maksimal bredde på 1270 mm (1050 mm på L1 versioner), så det er muligt at laste en euro-palle på den brede side.

Med en maksimale højde på 1780 mm er der fortrinlige muligheder for højt gods ind fra siden. Det gælder faktisk også for sidehængslede bagdøre, som giver rådighed over en samlet bredde på 1580 mm i og en højde på 1820 mm. Bredden mellem hjulkasserne i varerummet er 1380 mm, og lodrette sider gør det nemt at laste effektivt.

Den nye varebilduo er monteret med en nyudviklet firecylindret 2,3 liters common-rail dieselmotor, der danner basis for tre forskellige kraftversioner. Dels 100 hk, 125 hk og 146 hk. Særlig opmærksomhed har været rettet mod at sikre bilen lavt brændstoføkonomi i hverdagens skiftende kørselsmønstre – ikke kun i EU-normen.

Resultatet er næsten 10 procent lavere brændstof- og vedligeholdelsesomkostninger end den udgående model.

Med hensyn til grøn samvittighed kan duoen, ifølge producentens oplysninger, prale med klassens laveste brændstofforbrug, der er opgjort til 12,8 kilometer/liter og et CO2 udslip på 203 gram/kilometer.

Trods en mindre motorvolumen i forhold til den udgående model, har den nye 2,3 CDTI større moment over et bredere omdrejningsområde, den har lavere emissionsniveau og kører længere på literen. Knastakslerne er kædedrevne for at sikre lavere vedligeholdelsesomkostninger.

Manuelt gear

Alle versioner har seks trins manuel gearkasse som standard og kan leveres med Easytronic automatisk gearskifte som ekstraudstyr på de to kraftigste motorversioner.

Alle motorer på det danske marked overholder Euro 5-normen og har dieselpartikelfilter som standardudstyr.

Lave omkostninger

God økonomi er nøgleord, der vejer tungt hos dagens købere af varebiler. Den side af sagen klarer den nye varebilduo med høj produktionskvalitet, der er med til at sikre driftssikkerhed og mindske behovet for værkstedsbesøg.

Sliddele som bremser og kobling er ekstra holdbare, og planmæssige værkstedsbesøg kan nu ske efter 40.000 kilometer. Kølevæsken skal for eksempel også først skiftes efter 160.000 kilometer i modsætning til 120.000 kilometer på den udgående model.

Desuden er varebilerne udviklet til 400.000 kilometers kørsel med normal service, og omkostningerne til sliddele og vedligeholdelse er 24 procent lavere end for den udgående model.

Entydige køreegenskaber og en høj grad af komfort både tom og med fuldt læs har også været bestemmende for udviklingen af undervognen i den nye Movano.

Bilens passive og aktive sikkerhedsegenskaber omfatter ABS bremser med elektronisk fordeling af bremsekraften mellem for- og bagaksel på alle versioner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078