23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Højere akseltryk og totalvægt

Fra den 1. juli 2011 får Danmark højere totalvægt og akseltryk for lastbiler. Det tilladte akseltryk stiger fra 10 til 11,5 ton, og det betyder, at totalvægten kan hæves fra 48 til 54 ton for 7 akslede lastbiler.

For 3-akslede køretøjer betyder ændringen, at man må køre med 26 i stedet for nu med 24 ton.

Vognmandsorganisationerne er tilfredse.

- Transportvirksomhederne vil kunne forøge effektiviteten. Miljøet vil også vinde, for nu kan lastbilernes lasteevne udnyttes optimalt, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL.

Også hos DI Transport er man begejstrede.

- Det har vi kæmpet for længe. Alt i alt vil det være en gevinst for transportbranchen og hele samfundet, siger DI Transports erhvervspolitiske konsulent Rune Noack.

Radio-interview

Hør i øvrigt et interview med Rune Noack her på siden.

De højere vægt- og akseltryksgrænser er en permanent ordning og gælder for hele vejnettet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|