23948sdkhjf

Krav om større indsats mod chauffør-svindel

Dansk Folkeparti og SF kræver handling af justitsministeren mod svindel med køre/hviletider. De foreslår større bøder og mere politikontrol, men det afviser Brian Mikkelsen.
Der skal mere end et tv-indslag fra en p-plads med østeuropæiske chauffører til at få politiet til at reagere. Det fremgår af et svar fra justitsminister Brian Mikkelsen (K) til Per Clausen (EL) om en meget omtalt udsendelse i TV2/Nord den 6. september 2009.

Det duer ikke, at chauffører er anonymiserede, eller at tidsforløbene ikke kan fastsættes klart, når politiet skal foretage en efterforskning. Rigspolitiet foretrækker en decideret anmeldelse i stedet for medieomtaler af brud på køre/hviletider.

Per Clausen foreslår. at Danmark indføre et egentligt tungvognspoliti à la det tyske BAG. Det afviser justitsministeren med henvisning til, at opgaven i forvejen er et "prioriteret indsatsområde for politiet".

Ulovlig cabotage

Samtidig antyder rigspolitiet selv, at en del vognmænd og chauffører i forvejen slipper godt af sted med ulovlig cabotage.

Denne indrømmelse ligger i sætningen om, at "det kan være vanskeligt at gennemføre en effektiv kontrol af reglerne uden en længerevarende efterforskning, idet en midlertidig cabotagekørsel under visse omstændigheder er tilladt".

Kaldt i samråd

Så let slipper politiets politiske chef dog ikke. Trafikordfører Kim G. Christian (DF) har kaldt justitsministeren til et offentligt møde (et såkaldt samråd) i trafikudvalget tirsdag den 2. februar 2010 om svindel med registreringen af køretid. Det sker efter endnu et tv-program fra den 10. december 2009 om chaufførers omfattende overtrædelser.

- Efter TV2/Østs afsløringer af noget, der ligner systematisk snyd med førerkort og køre/hviletidsbestemmelser, vil jeg bede ministeren redegøre for, hvordan han vil komme problemerne til livs, erklærer Kim Christiansen.

- Transportbranchen er under hårdt pres midt i en krisetid, men det kan aldrig berettige, at lastbilchauffører presses til at køre i døgndrift. Det er utroligt vigtigt, at lastbilchauffører, der kører med mere end 40 ton på ladet, overholder reglerne, eftersom de ulykker, som lastbiler måtte blive involverede i, er dødsens farlige.

- Trafiksikkerheden må ikke blive taber i den benhårde konkurrence, siger DFs trafikordfører.

Kræver store bøder

SFs trafikpolitiske ordfører, Pia Olsen Dyhr, er lidt skrappere i sin udmelding. Hun foreslår mere politikontrol med køre/hviletider og cabotage. Hun ønsker desuden strengere straffe for at komme de mange ulykker med udenlandske chauffører til livs.

- Myndighederne tjekker ikke, om reglerne overholdes, og bødestraffen er alt for lav, mener hun.

- Der er behov for at stramme straffen for udenlandske chauffører, der kører i Danmark, når de er involveret i så stort et antal ulykker og tydeligvis ikke overholder reglerne. Derfor bør bødestraffen på cirka 4.000 kroner sættes markant op, erklærer Pia Olsen Dyhr og nævner det franske bødeniveau på cirka 100.000 kroner.

- Når en dansk chauffør ikke overholder køre/hviletidsbestemmelserne, risikerer han at få frataget sit kørekort; men der kører altså mange udenlandske chauffører på de danske veje, og de skal ikke køre på frihjul.

Baggrunden for de to trafikordføreres meldinger er en undersøgelse over sættevognsulykker i 2008, som P4/Østjylland omtalte den 13. december 2009.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078