EU-kommissionen skal skrive en hvidbog om EUs strategi for en bæredygtig transportpolitik, men der er ingen klare retningslinier fra de 27 medlemslande. Den svenske infrastrukturminister Åsa Torstensson måtte - da Sverige havde EU-formandskabet frem til årsskiftet - nøjes med at meddele offentligheden sin egen holdning til EU-kommissionens oplæg, da transportministermødet sluttede den 17. december 2009. Der var nemlig ikke en fælles EU-holdning.
- Der var uenighed, om man stadig skal tale om behovet for at flytte transport fra vej til bane, eller om man skal sætte fokus på at udvikle de enkelte transportformer, så de bedre kan samarbejde i kombineret transport, oplyser DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
- Især Østrig insisterer på, at EU fortsat skal have som mål, at godstransport flyttes fra vej til bane. Da konklusionerne skulle vedtages enstemmigt og landene ikke var rede til at gå på kompromis, blev der ikke vedtaget fælles konklusioner. Dermed har ministerrådet ikke kunnet blive enige om, hvad EUs fælles transportpolitik skal fokusere på.
Medlemslandene er dog enige om, at EUs transportpolitik skal fokusere på udvikling af et integreret transportsystem, på klima og miljø og på konsekvenserne af den økonomiske krise.
EU-kommissionen har et år til at lave hvidbogen og forsøge at samle EU-landene bag en fælles transportpolitik.
Den danske transportminister Lars Barfoed (K) mener, at en bedre udnyttelse og samordning af alle transportformer må være et af nøgleelementer i en kommende hvidbog.
- En sådan fokusering ville ikke give mening uden mere gods på jernbane, siger transportministeren.
- Der er to sager, jeg gerne vil sætte på dagsordenen, når Danmark overtager EU-formandskab i foråret 2012. Det ene er kollektiv trafik på tværs af landegrænserne, den anden er mere gods på jernbane