23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Volvo testkører Bio-DME

Volvo Trucks er først i verden til at anvende Bio-DME (Dimetylæter) som brændstof til sine køretøjer.
Den svenske brændstofdistributøren Preem har netop indviet en DME-tankstation i Stockholm, og det følger Volvo op på ved at sende fem lastbiler ud i kommerciel trafik på de svenske veje.

Bio-DME er et meget interessant biobrændstof, som giver 95 procent lavere CO2-udslip end diesel.

- For at et nyt brændstof skal have en chance for overlevelse kræves der produktion, distribution og tilpassede køretøjer, udtaler Volvo Trucks' miljøchef Lars Mårtensson.

- Nu har vi alle tre dele på plads, og vi har startet en komplet og helt unik testperiode på to år, hvor vi skal se mulighederne i DME fremstillet af biomasse.

Flere parter i testen

Projektet omfatter også hele forsyningskæden fra biomasse til brændstof. Det omfatter distribution, tankstationer, lastvogne og transportører.

• Volvo Trucks bidrager til projektet med FH lastvogne, som skal testkøres af udvalgte kunder i forskellige områder af Sverige.

• Produktionen af Bio-DME kommer til at foregå på Chemrecs anlæg. Volvo-koncernen ejer en del af Chemrec via sit datterselskab Volvo Technology Transfer.

• Preem bygger tankstationer, så lastvognene kan anvendes i normal regional og lokal trafik.

• Transportselskaberne, som deltager i første omgang, er Green Cargo, DHL, Posten Logistik og Volvo Logistics via J-Trans.

- Bio-DME er et såkaldt andengenerations biobrændstof. Det giver høj energieffektivitet og meget lave udslip af drivhusgasser, siger Lars Mårtensson.

- Dertil kommer, at Preem i løbet af efteråret åbner DME-tankstationer i Göteborg, Jönköping og Piteå.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.062