I lighed med de andre lastbilproducenter har Renault Trucks i flere år arbejdet målrettet med at udvikle nye og mere miljøvenlige erhvervskøretøjer. For det franske mærkes vedkommende drejer det sig om:
Premium Optifuel Lab, der med sine aerodynamiske former kan begrænse brændstofforbruget.
Hybrid Tech med en kombineret el- og dieselmotor.
En Premium Distribution drevet på CNG-gas.
Nu kommer den seneste nyhed: Maxty Electric. Det er en 100 procent eldrevet lastbil, som i øjeblikket testes i Frankrig.
- Hybrid, CNG og eldrevne lastbiler bliver et mere og mere relevante som alternativ til rene dieselkøretøjer, når det handler om kørsel i bytrafik og grønne områder, siger adm. direktør for Renault Trucks Nordic Mogens Nielsen.
- Bilerne er velegnede til for eksempel nærdistribution, vedligehold af skov og grønne områder samt pakkepost. Mulighederne er mange og listen lang. Generelt kan man sige, at disse biler er velegnede til kørsel på korte afstande. Man skal kunne klare opgaven på en "optankning" el.
Premiere i KøbenhavnI forbindelse med COP15 kunne den eldreven Maxity-lastbil fra Renault Trucks beskues i det københavnske gadebillede.
El Maxity er en 100 procent el-drevet lastbil med 4500 kg totalvægt og omkring to ton nyttelast. Bilen er monteret med 40 kWh Li-on batterier, som vejer 400 kg og alt efter aktuelle forhold kan række til 100 kilometers kørsel.
Drivlinen har en femtrins fuldautomatisk gearkasse, som i kombination med elmotorens effekt på cirka 60 hk giver en kvik acceleration, samt en god og støjfri trækkraft, så man nemt kan komme op på den maksimale hastighed på 80 km/t.