23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Klima - en joker for transportbranchen

I sin åbningstale forleden fortalte statsminister Lars Løkke Rasmussen, at regeringen vil arbejde for, at EU påtager sig at reducere sine CO2-udledninger med 30 procent i 2020.
- Det er en betydelig stramning i forhold til den 20 procents målsætning, som EU indtil videre stiler efter, udtaler Søren Cajus fra DI Transport.

- Skærpede målsætninger vil øge CO2-presset på transportsektoren. Det kan derfor være fristende at følge klimakommissionens anbefalinger om nye danske afgifter på fossile brændsler.

- Men nej, det er ikke vejen frem, siger han.

- Dansk enegang med højere afgifter koster konkurrenceevne og vil skynde til optankning hos vores nabolande. Derimod vil det være oplagt at følge Sveriges eksempel og i stedet fjerne afgifterne på biodiesel. Det vil give grøn vækst, mener Søren Cajus.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093