23948sdkhjf

Nye vinterdæk fra Michelin

Mens danske bilister på det nærmeste bliver grebet af panik, bare fordi de engang imellem oplever en vinter med sne- og frostglatte vej, tager de norske bilister og vejmyndigheder lignende vejrforhold med sindsro – og uden saltpanik
I Norge er vinterforanstaltning med vejsalt stort set begrænset til landets motor- og landeveje samt til trafikken i storbyerne. Alle andre steder er trafikken henvist til snebelagte veje, der på særlig udsatte strækninger bliver overstrøet med grus.

Det til trods klarer nordmændene faktisk vintervejret uden problemer af nævneværdig art. Det skyldes dels fordi de norske bilister for længst har lært at tilpasse kørsel og hastigheden efter de aktuelle vejrforhold, dels fordi de norske myndigheder stiller lovmæssige krav til montering af vinterdæk på alle biltyper, der kører på sne- og isglatte veje.

Selv om den nuværende vinter har været en af de strengeste i Danmark i mange år, er det formentlig en enlig svale, som ikke vil give anledning til lovgivning om vinterdæk. Det kan man så have sin mening om...

Apropos vinterdæk på tunge lastbiler holdt MAN og Michelin for nylig et fælles arrangement på landeveje og skovveje en halv times kørsel nord for Oslos lufthavn i Gardermoen.

Her var der lejlighed til at prøve sine kørefærdigheder på sneglatte veje med MAN-lastbiler med vinterdæk fra Michelins tre nyeste produktpaletter.

For ligesom at gøre en lang historie kort klarede de tre dæk eksamenen til høje karakterer: Grip trækdækkene bed godt i sneen, Multiway dækkene gav ingen slinger i valsen mens Antisplash styredækkene klarede de skarpe sving med glamour.

Med til historien hører også, at der blev kørt med hastigheder, der stod mål med forholdene. Det skal man også huske på. Selv om man kører med de rette dæk, skal man også køre med den rette hastighed!

Her følger Michelins egen beskrivelse af de tre nye dæktyper.

XFN 2 Antisplash

Michelins vinterdæk til den styrende aksel, XFN 2 Antisplash lanceres i 2010 i den populære dimension 385/55 R 22.5. Det er en af de hurtigst voksende dimensioner til styreakslen på det nordiske marked.

- Denne dimensions udbredelse er steget kraftigt de seneste år, fordi mange vognmænd ønsker stadig lavere køretøjskombinationer, siger Richard Andermyr, markedschef for lastvognsdæk hos Michelin i Norden.

- Vi forventer fortsat en høj efterspørgsel på denne dæktype. Derfor udvides XFN 2-serien med netop denne dimension i et rigtigt vintermønster.

XFN 2 Antisplash er beregnet til lange, mellemlange og regionale transporter på vinterveje. Dækket tilbyder stor pålidelighed og høj sikkerhed på vinterveje takket være de dobbelte bølgelameller, som giver godt greb, uden at det går ud over dækkets levetid.

Lamellerne låser sig sammen i dækkets slidbane ved kørsel i kurver og ved

opbremsning. Det er lamellernes konstruktion, som giver lang levetid, samtidig med at dækket er smidigt nok til at have et godt greb i sne og på is.

Vandet kastes tilbage

Antisplash er en nyskabelse fra Michelin. Den er en lige så enkel, som den er genial. Langs dæksiden løber der en gummiliste, som kaster det vand tilbage, som

slynges op, når vejbanen er våd. Dækket reducerer højden på vandsprøjtet med 75 procent Det medfører for det første, at udsynet i chaufførens sidespejlene forbedres. Desuden generes forbikørende køretøjer langt mindre af vandsprøjtet.

Antisplash er nyt dimensionen 385/55 R 22.5, men findes allerede i de lidt større dimensioner 385/65 R 22.5 og 315/70 R 22.5.

XDN 2 Grip

Michelins XDN 2 Grip er et trækdæk udviklet til at give godt greb på vinterveje med sne og is.

Takket være patenterede lameller bevares vintervejgrebet i hele dækkets levetid.

XDN 2 Grip er en videreudvikling af XDN Grip-dækket. Sammenlignet med forgængeren er både vejgrebet og dækkets levetid forbedret.

Vejgrebet er blevet forbedret ved hjælp af patenterede, regndråbeformede lameller i mønsterklodserne. Desuden åbner lamellerne nye mønsterspor, efterhånden som dækket slides, og bevarer dermed dækkets gode vinteregenskaber i hele dækkets levetid.

Når mønsterdybden på XDN 2 Grip er slidt to tredjedel ned, er grebet 30 procent bedre på våde veje og 15 procent bedre i sne og på is sammenlignet med forgængeren.

XDN 2 Grip har 25 procent længere levetid end forgængeren. Bag den forbedrede levetid ligger fire faktorer:

• En ny, mere slidstærk gummiblanding.

• Mønsterklodser med tredimensionale lameller for bedre stabilitet og levetid.

• Øget gummivolumen i slidbanen -bredere slidbane og dybere mønster.

• Et retningsbestemt mønster giver jævn slitage, selv ved kørsel med retarder.

XDN 2 Grip er i første omgang beregnet til lange og mellemlange transporter. Dækket kan regummieres og mønsteropskæres.

Dækket Grip er tilgængelig i følgende dimensioner:

• 295/80 R22.5

• 315/80 R22.5

• 495/45 R22.5

Multiway XD

Michelins Multiway XD er et alsidigt trækdæk til nordiske vinterveje, som ved sin lancering i 2008 erstattede XDN 2 Grip og XDE 2 + i dimensionen 315/70 R 22.5.

Multiway XD er egnet til kørsel på både landevej og motorvej samt til et par afstikkere på dårligere veje, såvel om sommeren som om vinteren.

Dækket repræsenterer en videreudvikling af XDN 2 Grip, men det er mere robust og har en lavere rullemodstand, hvilket resulterer i lavere brændstofforbrug, lavere brændstofrelaterede omkostninger og mindre udslip af kuldioxid.

Det gode vintergreb fra XDN 2 Grip er bevaret uden kompromisser. Sammenlignet med XDE 2 + er levetiden og vejgrebet blevet forbedret.

Som navnet "Multiway" siger, egner dækket sig til forskellige anvendelsesområder, køretøjer og underlag og til alle transportformål fra tankbiler på motorvej og biltransporter til regional distribution.

Dækket er konstrueret til på effektiv måde at bidrage til øget fremkommelighed, uanset vejforholdene er tørre, våde eller der køres på vinterveje.

Michelin X Multiway findes i følgende dimensioner:

• 295/60 R 22.5

• 315/60 R 22.5

• 315/70 R 22.5
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063