23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maut flytter ikke gods til banen

Danske politikere er interesserede i at kopiere det tyske maut-system ud fra miljømæssige grunde, men det argument holder ikke. Afgifter flytter ikke godset fra bil til bane, mener DTL.

Det tyske Maut-system har ét stort problem. Det får ikke transportørerne til at sende godset med jernbanen i stedet for landevejen. Det var ellers en af forudsætningerne for indførelsen af den tyske lastbilskat i 2005 - og er et af hovedargumenterne for den danske lastbilafgift, som er planlagt til 2012.

I det seneste nummer af medlemsbladet DTL Magasinet fortæller Dirk Saile fra den tyske vognmandsforening, at vejskattens miljøargument ikke holder.

- Maut'en flytter ikke gods over på jernbanerne, siger han og henviser til, at fire år med Maut i Tyskland ikke har ændres på forholdet mellem gods på bil og gods på bane.

- Godset skal frem uanset hvad, og det er ikke altid, at jernbanen er et alternativ til vejtransport.

- Man har det samme billede i Schweiz, hvor taksterne er tre-fire gange højere end i Tyskland. Alligevel har det ikke forandret forholdet mellem gods transporteret med lastbil og gods transporteret via bane.

Dyr administration

Maut-systemet har også andre bivirkninger.

Som DTL tidligere har påpeget, er de hidtidige udenlandske erfaringer med vejafgifter eller bompenge forbundet med meget dyr administration. I Tyskland går hele 20 procent af indtægterne til administration.

Herudover har Maut-systemet også problemer med at måle distancerne på lastbilernes kørsel.

- Vi har stadig sager med virksomheder, som ikke kan få deres egne opgørelser til at stemme overens med fakturaerne fra Maut-administratorerne, siger Dirk Saile.

- Fakturaerne fra systemet er i det hele taget heller ikke særligt gennemsigtige. Resultatet har været tvister mellem virksomhederne og Maut-administratorerne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04