Det skriver dagbladet Børsen og nævner blandt andet firmaet Nadiro, hvor Mærsk ejer 80 procent. Firmaet er flyttet fra rederiets hovedsæde på Esplanaden i København til Svendborg. Her har samarbejdspartneren SH Group hjulpet med at udvikle en sikker anordning til redningsbåde, der nu er kommercielt flyvefærdig.
Mærsk er også gået sammen med virksomhederne Skjølstrup & Grønborg og Desmi om jointventure-selskabet Desmi Ocean Guard i Nørresundby, der er langt fremme med udviklingen af et vandrensningssystem til skibenes ballasttanke.
- Det er en meget interessant mulighed for os. Af og til dukker der ting op på radaren, hvor vi kan se, at der ikke umiddelbart er producenter, der står klar med en løsning, og hvor det giver god mening, at vi bruger vores operationelle erfaring i et jointventure med andre, siger Bo Cerup-Simonsen, direktør for Maersk Maritime Technology.
Han lægger ikke skjul på, at Mærsk skal tænke i nye baner, når koncernen om godt et år definitivt har lukket en af sine store motorer inden for innovation, Lindøværftet på Fyn. Værftet har været anerkendt for sine mange nye opfindelser, der har sikret Mærsk-flåden et teknologisk forspring.
- Der er ingen tvivl om, at vi i forbindelse med innovation på nye skibe skal arbejde med nye modeller for, hvordan vi gør, når vi ikke længere har vores eget skibsværft i gruppen, siger Bo Cerup-Simonsen.
Hovedparten af produktudviklingen sker i samarbejde med underleverandører, der bliver opfordret til at finde på nye løsninger på de problemer, der opstår på koncernens mange skibe. I nogle tilfælde kan det ende med etableringen af et helt nyt firma.