23948sdkhjf

Nye fartskriver-regler på vej

EU har vedtaget nye tekniske regler for den digitale fartskriver. Det sker efter en vedvarende indsats fra DTL og ITD.
Siden 2006 har de to danske vognmandsforeninger DTL og ITD forsøgt at gøre EU-Kommissionen og Europa-Parlamentet opmærksom på det stærkt kritisable EU-regelsæt bag den digitale fartskriver.

På grund af regelsættet stjal den digitale fartskriver kostbar køretid fra chaufførerne ved at registrere alle stop på op til to minutter som køretid. Det kunne koste en lastbil op til 1,5 times køretid dagligt, påviste en fælles DTL- og ITD-undersøgelse i begyndelsen af 2007.

Nyt teknisk tilføjelse

Nu har EU offentliggjort det nye tekniske anneks for fartskriveren. Det bidrager til at løse tidsrøver-problemet.

ITD beskriver løsningen således:

"... Det sker ved, at ét minut registreres som den aktivitet, der har været foretaget i længst tid i det pågældende minut.

Dermed tæller minuttet ikke som kørsel, hvis man har holdt stille længere, end man har kørt.

Derudover er alarmen ved brud af pausereglen, som var relateret til det gamle regelsæt, sat ud af kraft...."

Tab på 1,2 milliarder kroner

DTL estimerede, at tidstabet for danske vognmænd ville koste 1,2 milliarder kroner årligt, mens det på EU-plan ville overstige 100 milliarder kroner.

- Derfor er vi meget tilfredse med at EU-Kommissionen har lyttet til vores kritik, siger DTL's vicedirektør Morten Lindbo.

- Branchen er under hårdt pres i disse år, og vi havde i særdeleshed ikke brug for et forkert regelsæt, som bliver en klods om benet. Vi har i EU-systemet fået god hjælp af Venstres medlem af Parlamentet, Anne E. Jensen.

Brugerne med

ITD lægger vægt på, at dette fremskridt er opnået, fordi medlemsvirksomhederne og ikke mindst chaufførerne har medvirket aktivt i processen.

- Det har været en klar fordel for os, at vi har haft den meget tætte kontakt til brugerne i processen, siger sektionsleder Lars Nielsen fra ITD.

- Vognmænd og chauffører har over mange kopper kaffe her på vores kontor i Padborg formidlet deres praktiske viden til os om tachografen, så vi er helt sikre på, at EU får de rette informationer.

De nye regler kommer til at gælde fra den 1. oktober 2011, så branchen må leve med det gamle regelsæt knap to år endnu.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062