23948sdkhjf

Kreative chauffører

Poul Rudolfs "krumme" handler denne gang om det stigende antal overtrædelser af køre/hviletiden. Bragt i Transportmagasinet, der udkom mandag den 13. december 2010.
Oplysninger i Jyllands-Posten om, at der i stort omgang snydes med køre/hviletider, skabte nærmest en lemminge-effekt i transportbranchen. Den ene vognmandsorganisation fulgte automatisk den anden i strømmen af forargelse og kom ud med stort set enslydende budskaber om det uacceptable i snyderiet.

For en gang skyld var der enighed i vognmændenes ellers delte organisationsverden. Alle organisationer finder det uacceptabelt, at hver femte lastbilchauffør eller vognmand, der stoppes i kontrollerne, sigtes for at fifle lidt for meget med den digitale fartskriver og andre kontrolapparater.

Ikke overraskende

Efter udmeldingerne at dømme er det relativt store tal tilsyneladende ikke overraskende for vognmændenes officielle kommentatorer. Måske har de en forhåndsviden om en vis kreativiteten i transportbranchen, men det er umuligt at få dem til at sætte tal på omfanget af ulovlighederne.

Nogle organisationer opfatter endda de alarmerende tal fra Rigspolitiet som positive. De mener, at kontrollen af lastbiler er blevet mere effektiv. Ikke mindst kontrollen af udenlandske chauffører, som procentvis overtræder lovgivningen mere end deres danske kolleger.

Ikke lige grove

Nu er det langt fra alle de overtrædelser, som politiet har fået fingrene i, der er lige grove. Det er heller ikke al kreativitet, der er ulovlig. Billedet er langt mere nuanceret end de barske tal fra Rigspolitiet. Derfor vil det være interessant at få en oversigt over arten af forseelser.

DI Transport og DTL mener, at politiets statistik formentligt også omfatter overtrædelser af mere administrativ karakter som f.eks. små detaljer ved udfyldelse af diagramark, forkert indtastning på det digitale kontrolapparat eller overskridelse af køretid med nogle få minutter.

Dertil kommer de større overskridelser af køre/hviletidsregler, og den gradbøjning optræder ikke i det samlede billede.

En fejlbetjening af fartskiven udgør ikke i sig selv et sikkerhedsproblem. Heller ikke når køretiden overskrides en smule overskredet, fordi der var kø foran rastepladsen. Det er det grove snyderi, som sætter trafiksikkerheden på spil. Hvis en chauffør kører, indtil Ole Lukøje kommer, kan det i den sidste ende få alvorlige konsekvenser. Ikke alene for chaufføren men også for medtrafikanterne.

UIkke en stopper

Med de nuværende lave fragtpriser er det svært at få sat en stopper for snyderiet. Alle kender fiduserne, og nogle anvender dem. Det er de lovlydige vognmænd med samvittigheden i orden som kommer til at betale. De udsættes for en grov konkurrenceforvridning.

Der er altså flere grunde til at fortsætte kampen for at komme det bevidste snyderi til livs. Opgaven er svær men ikke umulig. Også selv om Jyllands-Posten påstår, at der altid har været snydt i transporterhvervet. Underforstået at snyderiet vil fortsætte.

De politikere, som er med til at bestemme vognmændenes vilkår, følger nøje med i den opførsel, der udvises i transportbranchen. De forventer en vis form for selvdisciplin. De vil ikke nøjes med fine hensigtserklæringer. De vil se en nedgang i antallet af ulovligheder. Ellers får det konsekvenser.

Politikerne vil ikke stilsiddende se på, at branchen har et problem, som den bare lader fortsætte.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063