23948sdkhjf

Kørselsafgift er udskudt til 2013

Kørselsafgiften på lastbiler er udskudt. Til gengæld bliver den en tak højere, når den kommer.
Omlægningen af vejafgiften til en kilometerafgift er udskudt til 2013. Måske kunne den iværksættes allerede ved årets begyndelse i 2013, hvis man lytter til optimister i Skatteministeriet, men Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen fastholder, at det bliver midt i 2013.

Det ekstra år skal bruges til at undersøge markedet grundigt for opkrævningssystemer.

Udskydelsen betyder, at taksterne bliver så meget højere for at sikre de indtægter, der skal være med til at betale regeringens skattereform.

- Beslutningen om at udskydelse kørselsafgiften et år eller halvandet er fornuftig, siger professor i trafikplanlægning, Harry Lahrmann, som er leder af Aalborg Universitets trafikforskergruppe.

- Regeringens oprindelige tidsplan var urealistisk. De eneste, som ville have haft en chance for at byde ind på en kontrakt, er de udenlandske virksomheder, der i forvejen administrerer de tyske og østrigske Maut-ordninger.

- En længere tidsfrist for udbudsrunden øger muligheden for bud fra danske it-firmaer, siger Harry Lahrmann, som undrer sig over, at Skatteministeriet ikke er kommet længere efter to års arbejde med kilometerafgiften.

- Der er sket rigtig meget rundt omkring inden for ITS, men i ministeriet er brugt meget få penge på det.

- De må være mere aktive. ITS indfører ikke sig selv!

Skru på andre afgifter

DTL’s adm. dir. Erik Østergaard glæder sig over, at vognmændene undgår at betale en afgift, som ville have givet staten en meget lille nettoindtægt.

- Det havde været tilfældet, hvis Danmark havde kopieret det tyske Maut-system. Her er administrationsudgifterne enorme.

- Nu får politikerne tid til at overveje alternative opkrævningsformer, siger Erik Østergaard foreslår en forhøjelse af den nuværende vejbenyttelsesafgift og en højere dieselafgift.

- Det vil være billigere for transportbranchen, argumenterer DTL-direktøren.

DI Transport bryder sig ikke om DTL’s ønske om højere dieselafgifter.

- Man skal være påpasselig med, hvad man ønsker sig op til jul. Man risikere at få det, siger Rune Noack, erhvervspolitisk konsulent i DI Transport.

- Højere brændstofsafgifter vil øge grænsehandlen og give en konkurrencefordel til udenlandske køretøjer, der kan tanke på vejen ind i Danmark. Det er en dårlig løsning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079