23948sdkhjf

Ny motortruck fra Still

Still-koncernen sætter nu alle sejl til for at komme yderligere ind på markedet for motortrucks. Det sker med den nye RC 40.
Still, der er markedsførende i Europa inden for elektriske gaffeltrucks, har de senere år satset kraftigt på at få et solidt fodfæste inden for motortrucks-segmentet. Nu udvides produktsortimentet med den nye RC 40.

- Vi kommer til at præge de næste par år i Danmark med mange nye tiltag, siger Still Danmarks adm. direktør Gerner Hoppe og henviser i første omgang til den nye serie af gaffeltrucks med navnet RC 40.

De består af modeller med en konventionel automatisk transmission i segmentet af trucks med 1,5 ton, 2,0 ton, 2,5 ton og 3,0 ton lastkapacitet. Hele serien kan leveres i både gas- og dieseldrevne versioner.

- En af fordelene med en konventionel hydrodynamisk transmission er, at trækkraften fordeles ud på truckens store forhjul, forklarer Gerner Hoppe.

- Samtidig får man en stor frihøjde mellem chassis’et og terrænet. Derfor er denne konstruktion særdeles velegnet til udendørs kørsel.

De nye Still-modeller er sikret godt imod vibrationer. De store forhjul absorberer stød fra en ujævn kørebane, og førerkabinen er ophængt på fire gummi støddæmpere - én i hvert hjørne. Det skaber en vibrationssikker zone, så førerkabinen svæver frit fra chassiset.

Alt indendørs i kabinen er beskyttet med støddæmpende materiale. Tilsvarende bliver alle vibrationer yderligere dæmpet med et godt førersæde fra Grammer.

- Vi kunne have brugt standardsædet MSG 20, men da kabinen har en stor frihøjde, er der også rigelig plads til det mere avancerede sæde, MSG 65, siger Gerner Hoppe.

Ny sikkerhed

Der er flere nyskabelser inden for sikkerhed på RC40.

En ekstra stor toprude i førekabinen sikrer, at truckføreren har et ekstraordinært godt udsyn. Der er frit udsyn hele vejen op til mastens løftehøjde.

Ind- og udstigning foregår også på en let og sikker måde via en stor og synlig trædeflade.

Endelig er der indbygget sikkerhed i speeder-pedalen. Når truckføreren aktiverer speederpedalen går motoren op i omdrejninger, men trucken bevæger sig ikke, før føreren både aktiverer speeder og retningsvælger samtidig. Systemet hedder MoveControl, go skulle forhindre, at føreren utilsigtet kommer til at sætte trucken i gang.

Simpel service

Fra Stills side har man forsøgt at gøre RC 40 til markedets mest simple og venlige gaffeltruck, når det kommer til servicering og reparation.

- Adgangen til alle servicerelaterede komponenter er meget enkel, siger Gerner Hoppe.

- Når førersædet vippes tilbage, trækkes motordækslet med bagover. Så behøver man blot at fjerne bundpladen ved pedaler - og herefter er der fri adgang til alle vedligeholdelsespunkterne på transmission og motor!

- Lettere kan det vist ikke gøres.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094