23948sdkhjf

Aalborg Havn vil spare staten for 100 millioner kroner

Aalborg har allerede de anlæg og den vej, der er nødvendige for at tiltrække og fastholde en stor vindmøllefabrik i området. Derfor virker det ulogisk, når Esbjergs borgmester nu vil have staten til at betale 100 millioner kroner for at få anlagt en korridor fra fabriksområdet til havnen.
Esbjergs borgmester Johnny Søtrup (V) har, ifølge JydskeVestkysten, henvendt sig til transportminister Lars Barfoed (K) og formanden for Folketingets Trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen (V) for at få staten til at betale anlægsprojektet med den nye vej.

Borgmesterens begrundelse er, at det har national interesse at sikre sig, at Siemens placerer en ny vindmøllefabrik i Danmark. Esbjerg Kommune kan ikke selv løfte en anlægsopgave til 100 millioner kroner. Derfor beder borgmesteren nu staten om at træde til.

- Der er slet ikke grund til at ulejlige Folketinget med den ansøgning. Aalborg Havn A/S huser allerede et netværk af virksomheder indenfor vindsektoren, blandt andre Siemens Windpower, og har netop for egne midler anlagt en vej fra vingefabrikken ud til kajen, siger Claus Holstein, Aalborg Havns administrerende direktør.

Sats på Aalborg

Han foreslår, at staten satser på Aalborg som Danmarks førende klynge indenfor vindenergi. Aalborg Havn er et aktieselskab, der for længst har taget den forretningsmæssige tankegang til sig og sørget for en god infrastruktur i tæt samarbejde med brugerne af havnen.

- Esbjerg er en gammel statshavn, der er vant til at tænke i planøkonomi. Den har ikke tilpasset sig markedsvilkårene og derfor efterlyser man statsstøtte, når der skal bruges penge på en nødvendig forretningsudvikling. Men det er ikke vejen frem. Tingene falder fra hinanden, når støtten ophører. Det er set mere end en gang, siger havnedirektøren i Aalborg.

Bladt: Alborg er indlysende

En af de store aktører på vindenergi-området i Nordjylland, Bladt Industries, betegner fordelene ved Aalborg Havn som indlysende.

- Siemens er i praksis placeret lige ved kajen i Aalborg, for en særlig vingevej går direkte fra fabrikken til havnen. Aalborg Havn råder over kæmpearealer og har ikke besvær med at skulle ud og reservere plads. Virksomhederne er her i forvejen. Infrastrukturen er også på plads. De fleste andre steder skal mølledelene på landevejen og det er efterhånden umuligt. Vingerne er nu så store, at de snart ikke kan transporteres på lastbil på landevejen længere, siger Peter Rindebæk, administrerende direktør i Bladt Industries.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.268