23948sdkhjf

Tor Anglias sidste rejse er lovlig

Miljøstyrelsen har vurderet, at DFDS’s skib Tor Anglia, som er på vej til ophugning i Kina, er klassificeret som grønlistet affald. Det vil sige, at der er tale om en lovlig eksport.
Miljøminister Troels Lund Poulsen (V) er tilfreds med, at sagen nu er løst til miljøets bedste:

- Min første prioritet i den her sag har været at sikre, at Danmark ikke ulovligt eksporterer farligt affald til Kina, siger han.

- Med Miljøstyrelsens grønlistning af skibet, er der nu kommet en vurdering af, at alle unødvendige farlige stoffer er fjernet, inden skibet ophugges i Kina, siger miljøministeren.

Miljøstyrelsen har desuden vurderet, at det kinesiske værft, hvor skibet skal ophugges, kan håndtere skibet miljømæssigt forsvarligt.

- Kina er langt fremme på dette punkt, og ophugningen kan ikke sammenlignes med de billeder, vi har set af skibe på strande i Indien og Bangladesh. Ophugningen foregår efter såvel Baselkonventionen, IMO og ILO standarder, siger miljøministeren.

Renset hjemmefra

Inden afgang til ophugning blev Tor Anglia renset for unødvendige farlige stoffer. Men for at sikre skibets drift vil der være farlige stoffer som eksempelvis smøreolie og elektronik ombord. Man kan heller ikke undgå, at der opstår affald på skibets sidste rejse.

Alle farlige stoffer, som ikke kan genbruges direkte, vil blive fjernet og sendt retur.

Intet farligt affald vil blive efterladt i Kina. Miljøstyrelsen har fået forsikring om, at rederiet DFDS Tor Line vil have en inspektør til stede i Kina, som vil være ansvarlig for hjemsendelse af materialer mv.

Miljøministeren har i dag fremsendt Miljøstyrelsens vurdering af skibet Tor Anglia til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063