Hollands konservative premierministerparti CDA under ledelse af Jan Peter Balkenende opgiver kampen for en ambitiøs GPS-baseret kørselsafgift på personbiler (kilometer-heffing), der ellers danner forbillede for den danske regerings planer.
Hollænderne går til valgurnerne den 9. juni efter koalitionsregeringens sammenbrud. CDAs uformelle kronprins, trafikminister Camiel Eurlings, benytter lejligheden til at trække sig helt ud af politik.
Samtidig er arbejdet med at udvikle teknologien til at håndtere kørselsafgiften indstillet til i hvert fald efter valget. Desuden har CDAs trafikordfører Gert Koopmans store betænkeligheder ved km-afgiftsprojektet, skriver dagbladet Volkskrant ifølge nyhedstjenesten Dutchnews.
CDA bevarer nok en mindre ambitiøs form for kørselsafgift i sit valgprogram.
Oprindeligt skulle det hollandske kørselsafgiftssystem have været i fuld funktion i 2016, og nu tidligere skatteminister Kristian Jensen (V) troede, at Danmark kunne have en kopi af systemet klart et år før. Siden har hollænderne udskudt deres plan mindst et par til 2019-2020.
De seneste politiske meldinger fra Holland tyder på, at Danmark skal kigge andre steder, hvis registreringsafgiften skal erstattes af en km-afgift. Den tværministerielle arbejdsgruppe om bilafgiftsomlægning under ledelse af Skatteministeriet har fået forlænget sin afleveringsfrist med over et halvt år til engang i efteråret.
Rettesnoren i det reviderede regeringsgrundlag fra 24. februar er en sætning om, at "regeringen vil fortsætte med at forberede et helt nyt system med lavere registreringsafgifter for energiøkonomiske biler og grønne kørselsafgifter". Det udløste en skosende bemærkning fra Margrethe Vestager (R) om, at datoen for en indførsel af roadpricing er udskudt på ubestemt tid. (Dj/180310)