23948sdkhjf

Slut med parkerings-panik

Ny Ford teknologi gør parallelparkeringen til en leg. Den nye Ford C-MAX, som kommer til Danmark sidst på året, har det nye, automatiske parkeringssystem, Ford Active Park Assist.
Systemet scanner ikke blot begge vejsider for egnede parkeringspladser, mens C-MAX’en er i fart. Det styrer også bilen ind på pladser, som mange bilister ellers ville opgive.

Når systemet er aktiveret og pladsen fundet, overtager automatikken og styrer bilen på plads - hurtigt og sikkert. Den behøver kun en pladsmargin på en halv meter i begge ender.

Systemet reagerer på impulser fra i alt 10 sensorer, som er placeret på bilens sider og kofangere.

Finder selv P-plads

Side-sensorerne scanner for plads i vejsiderne, når man kører med en fart på op til 30 km/t. Når systemet registrerer en egnet plads, aktiveres en alarm, ligesom føreren får visuel besked via et display i instrumentpanelet.

Sensorerne scanner passivt, selvom parkeringssystemet ikke er slået til. Det betyder, at føreren kan aktivere systemet, når bilen har passeret forbi en mulig plads.

Systemet har allerede valideret pladsen, og dermed er det muligt at foretage en automatisk styret parkering, så at sige med tilbagevirkende kraft.

Kun speeder og bremse

Når Fords parkeringssystem har fundet en egnet plads, bliver føreren instrueret via instrumentpanelet.

Føreren har kontrol over speeder og bremse. Desuden vælger føreren selv bak- eller fremadgående gear, mens systemet overtager styringen af bilen.

Parkeringsmanøvren kan foretages med en fart af op til 10 km/t.

De almindelige parkerings-sensorere hjælper føreren med at bestemme afstanden til de andre parkerede biler og dermed også, hvornår der skal trædes på bremsen.

Også kantstens-parkering

Ford Active Park Assist er designet til at håndtere en lang række forskellige parkerings-scenarier for at afspejle virkeligheden i en storby.

Normalt vil systemet føre bilen ind på en plads, så den holder parallelt med kantstenen, men hvis bilerne omkring er parkeret på en anden måde – for eksempel oppe på kantstenen – vil systemet automatisk indrette sig efter de øvrige parkerede biler. Det gælder også, selvom der ikke er en kantsten.

Systemet tager også højde for særlige forhold og vil for eksempel afvise en potentiel parkeringsplads i en smal ensrettet gade med parkerede biler i begge vejsider, simpelthen fordi parkeringsmanøvren rummer en fare for kollision.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173