EU-Kommissionen har indledt et servicetjek af reglerne om det digitale kontrolapparat.
Reglerne om kontrolapparatet stammer fra 1985, og en opdatering af reglerne er derfor helt på sin plads, mener DI Transport.
- Det digitale kontrolapparat bør tilpasses fremtidens teknologi, siger chefkonsulent Anne Mette Koch Bangsgaard fra DI Transport.
- Vi ønsker en fremtidssikring af apparatet. Det skal gøres mere brugervenligt for chaufførerne, og det skal spille bedre sammen med det andet elektroniske udstyr, som findes i lastbiler. Det er for eksempel navigations- og flådestyringssystemer.
DI Transport har nedsat en arbejdsgruppe, som skal komme med indspil til EU-Kommissionen, som netop har sat en høringsproces i gang.
Det digitale kontrolapparat findes i dag i mere end 1,5 millioner køretøjer i EU, men det tal forventes at stige betydeligt, når det fra juni 2010 bliver obligatorisk i en række lande uden for EU.
Kommissionens høring løber frem til den 1. marts 2010.