23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maut-system er stadig i spil

Det tyske Maut-system kan ikke bruges til kørselsafgifter for vare- og personbiler, men udelukkes ikke til lastbiler.

Den teknologiske udvikling svigter de politiske ambitioner om en kørselsafgift. Foreløbig er indførelse af en kørselsafgift for lastbiler forsinket med mindst et år. Hovedårsagen er forsinkelserne i udviklingen af det hollandske system, som regeringen ellers havde stor tiltro til.

Transportminister Lars Barfoed (K) og skatteminister Kristian Jensen (V) har allerede fastslået, at hverken bompenge, km-tællerafgift eller det tyske Maut-system kan anvendes til personbiler, fordi de ikke dækker det samlede vejnet og ikke vil regulere trængslen. Sagen forholder sig tilsyneladende anderledes for lastbiler.

- Den tyske Maut-ordning er værd at undersøge i forhold til tunge biler, siger Lars Barfoed, som ikke på nuvørende tidspunkt ønsker at uddybe sagen. Han henviser til, at der i Skatteministeriets regi er nedsat fire arbejdsgrupper, der skal beskæftige sig med henholdsvis teknik, jura, økonomi og opkrævningssystem i forbindelse med kørselsafgifterne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web01