Den teknologiske udvikling svigter de politiske ambitioner om en kørselsafgift. Foreløbig er indførelse af en kørselsafgift for lastbiler forsinket med mindst et år. Hovedårsagen er forsinkelserne i udviklingen af det hollandske system, som regeringen ellers havde stor tiltro til.
Transportminister Lars Barfoed (K) og skatteminister Kristian Jensen (V) har allerede fastslået, at hverken bompenge, km-tællerafgift eller det tyske Maut-system kan anvendes til personbiler, fordi de ikke dækker det samlede vejnet og ikke vil regulere trængslen. Sagen forholder sig tilsyneladende anderledes for lastbiler.
- Den tyske Maut-ordning er værd at undersøge i forhold til tunge biler, siger Lars Barfoed, som ikke på nuvørende tidspunkt ønsker at uddybe sagen. Han henviser til, at der i Skatteministeriets regi er nedsat fire arbejdsgrupper, der skal beskæftige sig med henholdsvis teknik, jura, økonomi og opkrævningssystem i forbindelse med kørselsafgifterne.