Transportvirksomheder uden medlemskab af en arbejdsgiverforening skal følge lønniveauet i overenskomsterne, hvis de vil have en tilladelse til at køre gods i Danmark.
Sådan har det været siden 1973, da overenskomsttvangen blev indført for at undgå rovdrift på chauffører. Siden har køre/hviletiden overflødiggjort de nok så velmenende argumenter.
Nu vil vognmandsbranchen ITD af med reglen. Derfor har organisationen stævnet den danske stat, og sagen behandles af landsretten i løbet af sommeren 2015.
Hvis det bliver til en blank afvisning i landsretten, vil ITD gå videre og inddrage både EU-retten og menneskerettighedskommissionen.
- Vi har især svært ved at se meningen, siger chefen for erhvervspolitik og kommunikation i ITD, Nikolaj Stig Nielsen.
Arbejdsgiverforeningen ATL bakker op.
- Vi er principielt imod en lovbestemt overenskomsttvang, siger direktør Anne Windfeldt Trolle fra ATL.
Læs mere i Transportmagasinet, som netop udkommer i dag den 5. januar 2015.