23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skibe og færger skal efterleve nye miljøkrav

Fra 2015 skal skibe i Nordsøen, Østersøen og Den Engelske Kanal begrænse udledningen af svovl med 90 procent.

Fra den 1. januar 2015 trådte nye miljøkrav i kraft for skibe, der sejler i Nordsøen, Østersøen og Den Engelske Kanal.

Det er FN's organisation for søfart, IMO, der har vedtaget et regelsæt, som EU har blåstemplet i 2012. Reglerne gælder også i kystnære områder i USA og Canada.

Se reglerne her:

* Fremover må skibenes brændstof kun indeholde 0,1 procent svovl. Tidligere var grænsen 1,0 procent.

* På globalt plan må skibsbrændstoffet indeholde 3,5 procent svovl. Fra 2020 bliver det sat ned til 0,5 procent.

* Brændstof med lavt svovlindhold, marinediesel, er omkring 50 procent dyrere, end det normale brændstof med et højt svovlindhold.

* Rederierne kan vælge at sejle på lavsvovlsbrændstof eller installere såkaldte "scrubbere", der renser brændstoffet for svovl. Andre rederier har valgt at sejle på naturgas. Alle løsningerne er forbundet med betydelige investeringer for rederierne.

* Kilde: Danmarks Rederiforening, Miljøministeriet

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|