23948sdkhjf

Rekordår for internationale lastbiltransporter

Der transporteres vejgods over Danmarks grænser som aldrig før. Over 5.000 lastbiler i døgnet kørte ind over de danske grænser i 2014, og det er rekord.
Det viser ITD’s årsopgørelse af grænsetællinger for 2014. Den underbygger, at den internationale vejgodstransport så småt er på vej fremad igen.

- Vi ser en øget trafik af lastbiler med varer over grænserne det seneste år. Det er positivt for alle, fordi det viser, at der er gang i hjulene i industrien, siger Nikolaj Stig Nielsen, erhvervspolitisk chef i ITD.

- Vi kan især glæde os over, at vi nu er over niveauet fra før finanskrisen på 5.007 lastbiler i 2007.

Højeste antal nogensinde

ITD’s årsopgørelse for grænsetællingerne viser, at der i gennemsnit passerede 5.139 lastbiler i døgnet ind over grænserne i 2014. Det er det højeste antal nogensinde, i de elleve år ITD har lavet grænsetællingerne.

Alene ved grænsen i Sønderjylland er der i gennemsnit kørt 3.250 lastbiler ind i Danmark i døgnet.

Øst-biler øger markedsandel

Den nationale fordeling af de lastbiler, der kører ind i Danmark, viser, at de vesteuropæiske lastbiler stadig fører an i de internationale vejtransporter til Danmark med 3.520 passager i døgnet.

De østeuropæiske lastbiler tager dog stadig flere markedsandele med 1.619 daglige grænsepassager i 2014 i forhold til 1.357 i 2013. De danske eksportlastbiler ligger relativt stabilt på 1.083 passager ind i Danmark i døgnet.

Mest i Skandinavien

- Det er primært i Norge og Sverige, at danske lastbiler stadig er aktive på eksportruterne, vurderer Nikolaj Stig Nielsen.

- Syd for grænsen har de danske lastbiler med danske chauffører mistet deres konkurrencekraft, siden grænserne blev åbnet i 1993. Lad nu være med automatisk at trække ’social dumping’-kortet ud fra de kørselsmønstre, grænsetrafikken tegner.

Liberalt marked i 20 år

- Det er vigtigt at holde sig for øje, at de grænseoverskridende lastbilkørsler har været et fuldt liberaliseret marked i mere end tyve år. Tyske lastbiler har fri ret til at køre på tyske lønninger overalt i Europa, ligesom østeuropæiske chauffører frit kan køre overalt i Europa på deres hjemlandes lønninger, så længe de ikke udfører indenrigstransporter uden for deres egne lande.

- Vi har fortsat et nationalt transportmarked i Danmark, som lever rimeligt uforstyrret af den øgede internationale trafik. Her gælder danske løn- og ansættelsesvilkår, og kørslerne med danske lastbiler og chauffører er rent faktisk også i vækst inden for rigets grænser, siger Nikolaj Stig Nielsen og konkluderer: Trafikken med udenlandske lastbiler ud og ind af Danmark er kommet for at blive.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078