23948sdkhjf

MAN’s nye sparemodel klar til levering i Danmark

EfficientLine 2 tilbyder endnu større brændstofbesparelser end sin forgænger. Konceptet kan fås til flere MAN-modeller.
Af Jesper B. Nielsen

Siden lanceringen af EfficientLine-konceptet i 2010 har mere end 27.000 kunder i Europa købt en af disse brændstofbesparende modeller.

Nu er arvtageren, MAN TGX EfficientLine 2, klar til at tage over. Brændstofforbruget er nu endnu mindre, h i forhold til forgængeren, helt præcist 6,57 procent mindre. Det viser de målinger, som er foretaget af det tyske testinstitut, TÜV.

- Den nye MAN TGX EfficientLine 2 har vist sig at være et godt redskab, når man skal overvinde de udfordringer, der følger af et øget konkurrencepres, stigende dieselpriser og strengere miljøkrav, forklarer MAN’s pressechef Claus Lindholm.

- EfficientLine-konceptet er blevet videreudviklet. Alle de elektroniske systemer, der er med til at reducere brændstofforbruget, er nu standard på TGX EfficientLine 2.

Tekniske nyskabelser

Blandt nyskabelserne er:

* Den nye EfficientCruise fartpilot giver en brændstofbesparelse på op til seks procent ved optimal udnyttelse af rulle-energi, ved kørsel på bakker og hældninger.

Drivlinien i TGX EfficientLine 2 er baseret på den opdaterede D26 motor med "TopTorque" og dermed ideel til brændstoføkonomisk kørsel ved særligt lave hastigheder.

Konsekvent reduktion af luft- og rullemodstanden

Aerodynamiske chassis.

Dæk med lav rullemodstand er standard.

Air Pressure Management er også standard. Her aktiveres kompressoren kun, når der anvendes trykluft. Det reducerer driftstiden med omkring 90 procent i forhold til en permanent kørende luftkompressor.

Sænk hastigheden

- Generelt har vi haft fokus på alle energiforbrugende elementer. Derfor er solskygge og kompressorhorn ikke en del af udstyret, siger Claus Lindholm, som også nævner, at vognmandsfirmaet aktivt kan bidrage til at reducere brændstoffet.

- Ved at indstille hastighedsbegrænseren til 85 km/t i stedet for 89 km/t reducerer man rullemodstanden med cirka 10 procent.

TeleMatics er standard

Den nye TGX EfficientLine 2 leveres også med MAN TeleMatics modul som standard. TeleMatics-systemet kan bruges til at overføre forbrug og vedligeholdelsesdata. Så kan vognmanden overvåge brændstofforbrug for både køretøj og chauffør. Selv dæktrykket og tilstanden af bremserne for køretøjet kan overvåges.

Også det dansk udviklede ServiceCare er en del af EfficientLine pakken, hvor MAN hjælper kunden med at overvåge lastbilens tilstand og indkalde den til service, når behovet opstår.

EfficientLine pakken fås til flere forskellige modeller, blandt andet 2- og 3-akslede TGX solo-køretøjer og til udvalgte TGS modeller samt til MANs nye topmotor, D38.

To’eren bedre end etteren

Inden præsentationen af TGX EfficientLine 2 i efteråret 2015, havde MAN gennemført en sammenlignende testtur mellem en EfficientLine model anno 2010 og den nye EfficientLine 2. Testen viste, at EfficientLine 2 havde et gennemsnitligt forbrug på 30,17 liter pr. 100 km. Brændstofbesparelsen blev målt til 6,57 procent.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062