Siden de nye regler trådte i kraft ved årsskiftet har det været massivt pres på tyskerne fra de øvrige EU-lande.
En lang række transportorganisationer - herunder også de danske - har henvendt sig til tyske ambassader, politikere og erhvervsorganisationer for at lægge pres på de tyske beslutningstagere.
Foreløbig uden held. Den tyske arbejdsminister fortalte efter et møde i Berlin med den polske arbejdsminister, at lempelsen i reglerne frem til sommer skyldes manglende sikkerhed for, at de tyske mindstelønsbestemmelser er i overensstemmelse med de EU-retlige regler.
Tyskerne regner med at genoptage kravene, når den sag er blevet belyst.
- Det er en god nyhed for vores medlemmer, siger Peter Nielsen, politisk chef i Danske Speditører om den nye situation; men det er kun en halv sejr.
- Det er et problem, at Tyskland vil opretholde mindstelønskravet for udenlandske virksomheders internationale transport ud og ind af Tyskland, samt cabotagekørsel.
- Derfor skal der fortsat lægges et stort pres på Tyskland, siger Per Nielsen.
--