Kalundborg Container Terminal har i dag anløb af et containerskib hver uge, og det har mange lokale virksomheder fået øjnene op for. Havnedirektør Bent Rasmussen håber i fremtiden at kunne tiltrække endnu flere sjællandske virksomheder, skriver Nordvestnyt.
- Vi drømmer om at nå 10.000-12.000 TEU i år, og det skal nok komme. Så begynder vi at se sorte tal på bundlinjen, fortæller Bent Rasmussen til lokalavisen.
Containerterminalen blev etableret i 2012 i et samarbejde mellem Kalundborg Havn, skibsmæglervirksomheden Schultz Shipping og rederiet Unifeeder, der via sit omfattende rutenetværk har mulighed for at fragte verden rundt.
Økonomisk gevinstMed terminalen i Kalundborg er det ikke længere nødvendigt at skulle helt til København for at sende containere afsted. Tværtimod sparer man både tid og brændstof, hvis man bor i det regionale nærområde, argumenterer Bent Rasmussen.
Han peger desuden på, at modulvognkørsel er tilladt på vejene til Kalundborg, og dermed har man god mulighed for at optimere sin fragt ved at køre til Kalundborg i stedet for til andre havne.
En linje mereHavnedirektøren håber inden for en overskuelig fremtid at kunne tiltrække en linje mere, så der for alvor kan blive sat blus under den faste rutetrafik.
I princippet kan Kalundborg Container Terminal modtage et containerskib om dagen. En udvidelse er dog afhængig af, at flere containerlinjer udsteder fragtbrev til netop Kalundborg.
Følgende rederier har indtil videre godkendt Kalundborg som destination: ACL, APL, CMA CGM, COSCO, DAL, Evergreen, Hamburg Süd og Hapaq Lloyd.